Valet till VH:s fakultetsnämnd avslutat

Publicerad: 15 november 2018

Mellan den 5 och 13 november har valet till VH-fakultetens fakultetsnämnd för perioden 2019-2021 pågått. De röstande har stött valberedningens förslag. Av de 232 röstberättigade har 124 personer röstat, vilket är 53 procent.

Det är rektor som, efter förslag från fakultetens röstberättigade, beslutar om vilka som ska utses till ordförande (dekan) och vice ordförande (prodekan) i fakultetsnämnden. Nämndens övriga sammansättning kan dock fakulteten besluta om. Med den reservationen har VH:s röstande beslutat att den kommande fakultetsnämnden vid VH-fakulteten under de kommande tre åren ska se ut enligt följande:

Dekan och prodekan

• Rauni Niskanen, ledamot tillika dekan, extern vid Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA)
  • Margareta Emanuelson, ledamot tillika prodekan, institutionen för husdjurens utfodring och vård (HUV)

Ledamöter

• Johan Bröjer, institutionen för kliniska vetenskaper (KV)
  • Johan Dicksved, institutionen för husdjurens utfodring och vård (HUV)
  • Johanna Penell, institutionen för kliniska vetenskaper (KV)
  • Eva Sandberg, institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi (AFB)
  • Susanna Sternberg Lewerin, institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap (BVF)
  • Bodil Ström Holst, institutionen för kliniska vetenskaper (KV)

Suppleanter

• Kerstin Hansson, 1:a suppleant, institutionen för kliniska vetenskaper (KV)
  • Stefan Gunnarsson, 2:a suppleant, institutionen för husdjurens miljö och hälsa (HMH)

Vid valet fick valberedningens förslag 64 av de 124 avgivna rösterna. Tre röster var blanka och 57 väljare hade fördelat sina röster på enskilda kandidater utan att stödja alla.

Valberedningen som leds av Nils Fall kommer nu att föreslå rektor att utse Rauni Niskanen till dekan och Margareta Emanuelson till prodekan.

Nils Fall

Valberedningens ordförande