Fördubblat antal studenter

Publicerad: 18 januari 2019

NJ-fakultetens agronomprogram kan bli kandidat + master. Det är ett av förslagen till åtgärd för att ge oss dubbelt så många studenter. Och fakulteten satsar på mer marknadsföring.

SLU har visionen att till 2027 fördubbla antal antagna studenter, attrahera fler sökande per utbildningsplats och att studenterna ska spegla mångfalden i Sveriges unga befolkning.

Färdplan för fördubblat antal studenter

Utbildningsnämnden beslutade den 11 december 2018 om en färdplan för fördubblat antal studenter vid SLU. I färdplanen finns 55 åtgärder som berör bland annat attraktivare utbildningar, attraktivare lärar- och forskarkarriärer, attraktivare miljöer och hur vi ska nå nya studentgrupper.

Tolv av de föreslagna åtgärderna i planen kräver ytterligare analys och förankring varför dessa delar nu har skickats ut på remiss till fakulteter, studentkårer, fackförbund, institutioner och universitetsadministrationen. De som önskar svara på remissen ska skicka in detta senast den 29 mars 2019 med undantag för förslaget om Bolognaanpassning av långa yrkesutbildningar som ska besvaras redan den 5 februari.

Bolognaanpassning innebär att dela upp de 5-åriga yrkesprogrammen i 3-åriga kandidatprogram och 2-åriga masterprogram. Möjligheten att få ut en yrkesexamen ska finnas kvar. För NJ-fakulteten gäller detta de fyra agronomprogrammen ekonomi, landsbygdsutveckling, livsmedel och mark/växt.

Marknadsföring för fler studenter

Vid sidan av de studentrekryteringsinsatser som görs vid SLU centralt har fakulteterna ett ansvar att marknadsföra sina utbildningar. Nu satsar NJ-fakulteten under våren 2019 för att fler ska upptäcka och söka till våra utbildningsprogram:

• #studysustainably: kampanj för NJ:s program på avancerad nivå.
  • #pluggahållbart: kampanj för NJ:s program på grundnivå.
  • Gymnasieskoleturné: våra egna studenter besöker sina gamla hemgymnasier och berättar om sin utbildning.
  • Öppet hus: central storsatsning på öppet hus på tre campus. I Uppsala har NJ- och VH-fakulteten ansvaret för genomförandet och målet är 1500 besökare den 6 mars.
  • Skyltannonsering i Stockholms tunnelbana, bussar, spårvagnar och tåg vecka 15.
  • Alumn-presentationer, video och text, som kan användas i olika rekryteringssammanhang.

Foto av Sara HallinProdekan, vice ordförande i fakultetsnämnden

Sara Hallin