Future Forests filmer trippelnominerade till Publishingpriset

Publishingpriset har i närmare trettio år belönat lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. I år är tre av forskningsplattformen Future Forests filmer om skogen och människan nominerade i klassen för målgruppen beslutsfattare.
– Frågorna om skogen måste upp på politiska beslutsfattarnas bord men även diskuteras på bred front i samhället, säger Annika Nordin som leder Future Forests. Att våra filmer belönas och uppmärksammas vid filmfestivaler tar vi som en uppmuntran om att fortsätta lägga kraft på forskningskommunikation.
#vimåsteprataomskogen är Future Forests kommunikationssatsning som hittills består av fem filmer, en kampanj på sociala medier samt ett skogsmagasin. En målsättning med #vimåsteprataomskogen är att lyfta debatten om skogen som resurs.
Att inte mindre än tre av filmerna nominerats i klassen som har beslutsfattare som målgrupp gläder filmproducenten Sverker Johansson.
– Det är frestande att jobba med enkla svar och korta budskap, men samspelet mellan människan och naturen är komplicerat, säger han. Vi har istället försökt att ge tittarna den större bilden – på ett medryckande sätt. Det är inspirerande att juryn inte har skrämts av det längre formatet.
Årets vinnare av Publishingpriset offentliggörs 7 november på Berns och Chinateatern vid Berzelii Park i Stockholm.
Future Forests är ett samarbete mellan SLU, Skogforsk och Umeå universitet. Tidigare har Future Forests filmer belönats med priser vid filmfestivaler i Cannes och Hamburg.
Kontakt:
Annika Mossing, kommunikatör Future Forests, 0727-103944
Sverker Johansson, filmproducent 0703 - 540977
Foto: Sverker Johansson/Bitzer
Länkar:
Länkar till filmerna
Skogens roll i det nya klimatet https://goo.gl/iWgG3Q
Variationsrikt skogsbruk https://goo.gl/fbJXxh
Bröllopsfotot - finskog och fulskog https://goo.gl/4gBHqC