Rektorsrekryteringen är i gång

Publicerad: 28 juni 2018

SLU:s nuvarande rektor Peter Högberg lämnar sin anställning den 1 januari 2019. Igår publicerades SLU:s platsannons, och sista ansökningsdag är den 27 augusti.

SLU:s nästa rektor ska "stärka och synliggöra SLU:s betydelsefulla roll och bidrag till en hållbar samhällsutveckling" och "leda universitetet på ett sätt som skapar stolthet och engagemang hos studenter och medarbetare".

Det är några lydelser i det beslut som SLU:s styrelse fattade för en dryg vecka sedan, då det kommande arbetet i rektorsrekryteringen fastställdes.

I högskoleförordningen finns ett antal behörighetskrav som ska uppfyllas för anställning som professor eller lektor. Bland styrelsens förväntningar på nästa rektor nämns även erfarenhet av att leda och strategiskt utveckla akademisk verksamhet, en aktad vetenskaplig ställning, goda kunskaper om statsförvaltning, internationell erfarenhet samt svenskt medborgarskap – det måste myndighetschefer ha.

Läs mer på SLU:s webb

Tidigare nyheter om rekryteringen

Profilen för SLU:s nästa rektor beslutad

Så ska ny rektor rekryteras