Matologi är tillbaka!

Publicerad: 19 juni 2018

För fjärde året i rad är Matologi tillbaka den 25 augusti 2018 KL 10-16 på Norra Bantorget i Stockholm. Matologi är öppet för alla och har fri entré.

Matologis syfte är att sprida kunskap som utgår från Sveriges lantbruksuniversitets forskning – för att våra besökare ska kunna göra bättre och mer medvetna val kring de livsmedel de väljer och hur vi kan använda vår världs resurser på ett hållbart sätt.

Matologi är ett heldagsevent som består av flera delar där vi på olika sätt möter forskare, företag, offentliga aktörer, intresseorganisationer, kockar och många andra kopplade till mat, klimat och hållbarhet.

Mitt hållbara matval

Det finns oerhört många faktorer att ta hänsyn till när man väljer vilken mat man ska handla, tillaga och äta. Hur väljer man mat som är bäst för klimatet, hälsan, djuren, naturen, ekonomin och andra parametrar? 2018 väljer vi att ge Matologi temat ”Mitt hållbara matval” för att du som konsument ska kunna göra kloka matval utifrån vilka frågor som är prioriterade för just dig.

På scenen kommer vi i år höra viktiga debatter om ”Det personliga matvalet” och om ”Det politiska matvalet”, vilket kanske är extra intressant ett valår som i år. Medverkande är forskare, politiker, konsumenter och aktörer i matbranschen. Samtalet leds av moderatorn och koldioxidbantaren Staffan Lindberg.

Vi kommer också att spana in i framtiden, fundera över trender och traditioner och diskutera vad som driver oss till förändring. Detta gör vi under rubriken ”Framtidens matval” med måltidsforskaren Richard Tellström, känd från TV-programmen Historieätarna och Landet Brunsås och verksam vid SLU Future Food. Till sin hjälp har han fler matexperter.

Deltagare

Möt SLU:s forskare i kunskapstältet, ta del av spännande samtal via scenprogrammet, träffa Framtidens företag som alla har spännande idéer för att utmana den traditionella livsmedelskedjan, köp närproducerade varor på farmers market och ta med barnen till familjetältet.

Framtidens företag

Bland Framtidens Företag finns innovativa foodtech- och start-up-bolag som med entreprenörskraft och spännande idéer utmanar den traditionella livsmedelskedjan. Det kan handla om allt ifrån primärproduktion, förädling och matlagning till konsumtion, restaurang, svinn och återföring till jorden.

Se deltagare bland Framtidens Företag

Farmers market

En uppskattad del av Matologi är den matmarknad där producenter samlas för att visa, berätta mer om och sälja närproducerade specialiteter och andra produkter.

Se deltagare på Farmers Market

Familjens marknad

Matologi är ett evenemang för hela familjen. På barnområdet finns olika aktiviteter för barn i alla åldrar. Upplev spannmål med alla sinnen, ta reda på var maten egentligen kommer ifrån, gå en tipsrunda, ta med frön hem och plantera, undersök spännande saker under lupp och mycket mer.