Hållbar utveckling och Agroekologi kan bli nya huvudområden

Publicerad: 21 juni 2018

NJ:s fakultetsnämnd har beslutat att ställa sig bakom förslag att inrätta de nya huvudområdena Hållbar utveckling och Agroekologi vid SLU:s utbildningar.

Flera utbildningar har redan ett fokus på hållbar utveckling och ämnet behöver även utvecklas mer inom alla SLU:s yrkesprogram. Ämnet kopplar till SLU:s strategi och kompetensen behövs i studenternas framtida yrkesverksamhet.

Vid LTV-fakulteten finns masterprogrammet Agroecology och det är ett önskemål från studenterna att det tydligare ska framgå i examen att de studerat agroekologi. Det finns dessutom ett ökande internationellt intresse för undervisning och forskning i ämnet. Huvudområdet är avsett för avancerad nivå.

Vad som blir huvudområden för generella examina beslutas senare i höst av styrelsen efter förslag från rektor.

Gabriella Persdotter Hedlund
Utbildningsledare (deltid)
Fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap, SLU
gabriella.persdotter.hedlund@slu.se, 018-67 26 36