Forskare tonar ner faran med ris

Publicerad: 13 november 2018

Forskare från institutionen för mark och miljö tonar ner faran med ekologiskt ris i Sverige. I de flesta länder i Asien finns ingen eller lite arsenik i berggrunden. – Generellt sett skulle jag inte oroa mig för att äta ris då och då, säger Anke Herrmann, forskare i markvetenskap till SVT nyheter.

Rapporterna om att ris innehåller farligt mycket arsenik kan tyckas skrämmande, men i Sverige äter vi betydligt mindre ris än i Asien där i stort sett alla måltider innehåller ris.

– Generellt sett skulle jag inte oroa mig för att äta ris då och då, det är ju de fattiga människorna i risodlingsländerna som är mest utsatta. De får i sig arsenik både från riset, som är deras huvudsakliga föda med upp till 80 procent kaloriintaget, och från vattnet, säger Anke Herrmann som forskar i markvetenskap vid institutionen för mark och miljö på SLU.

Läs hela artikeln hos SVT Nyheter.