Beviljade projekt ur SLU:s klimatfond

Publicerad: 28 november 2018

Nu är det klart vilka projekt som blivit beviljade medel ur SLU:s klimatfond!

I år blev 14 projekt beviljade medel:

• Inköp av elbil (Mats Pehrsson, Lövsta)
    Motivering: Med en hög koldioxidreducering och möjlighet att synas inom och mellan Ultuna och Lövsta lantbruksforskning, bidrar projektet till att i stor utsträckning stärka SLU:s varumärke både internt, externt och gentemot studenter.

• Inköp av eldriven kompaktlastare (Mats Pehrsson, Lövsta)
    Motivering: Med en hög koldioxidreducering per krona är detta ett kostnadseffektivt och bra initiativ. Dessutom sänks ljudnivån för både människor och djur och bidrar till en positiv arbetsmiljö.

• Studieresa för att besöka industrier/universitet/forskningsinstitut som på olika sätt arbetar med biomassasystem (Torun Hammar, institutionen för energi och teknik, Ultuna)
    Motivering: Med relativt små medel minska koldioxidutsläppen och bidra till en större beteendeförändring på sikt. Projektet beviljas medel under förutsättningen att rektor inte beslutar att finansiera tågresor centralt under samma period.

• Undersöka möjligheten att minska förbrukningen av engångsmaterial eller välja produkter som är bättre förklimatet men uppfyller kraven på vårdhygien (Elinora Johansson, institutionen för kliniska vetenskaper, Ultuna)
    Motivering: Ett tydligt projekt som med relativt små medel på sikt kan nå ut till många, både anställda och studenter. Dessutom stärker det SLU:s varumärke gentemot studenter.

• Installation av två laddningsstationer för elbil (Frida Sundqvist, institutionen för akvatiska resurser)
    Motivering: En relativt enkel åtgärd som skapar bättre förutsättningar att transportera sig på ett mer miljöanpassat sätt.

• Inköp av elcykel med transportlåda (Helena Bötker, Ultuna)

• Innovative strategy for cost effective and sustainable year round vegetables production system with reducing transport emissions and food miles (Most Tahera Naznin, Alnarp)
    Motivering: Med starkt inslag av vetenskap och forskning kan detta nyskapande projekt göra skillnad på ett större plan. Projektet beviljas medel under förutsättningen att det förtydligas hur projektet ska förvaltas på längre sikt samt lokalfrågan.

• Inköp av en eldriven lastcykel och en vanlig elcykel (Mikael Lundbäck, Umeå)
    Motivering: Ett miljö- och hälsofrämjande projekt som berör relativt många personer och bidrar till en reducering av koldioxid. Dessutom stärker det SLU:s varumärke inom orten. Förmånsbeskattning bör beaktas (som på andra orter som fått cyklar av klimatfonden) om cyklarna ska användas privat.

• Inköp av ellastcykel (Johanna Wallsten, Umeå)

• Arrangera "cykelfixarvecka" där studenter och anställda får enklare cykelservice utförd gratis (Cykelgruppen genom Karin Bäckman, Ultuna)
    Motivering:
    Ett miljö- och hälsofrämjande projekt som berör relativt många anställda och studenter. Dessutom stärker det SLU:s varumärke inom orten.

• Inköp och installation av 3 stationer där användaren kan cykla för att generera el för att ladda exempelvis laptop eller telefon (Daniel Albertsson, SLU biblioteken Alnarp, Ultuna och Umeå)
    Motivering: Ett initiativrikt projekt som på sikt kan skapa en större medvetenhet bland anställda och studenter. Dessutom förstärks SLU:s varumärke då det är synligt på flera campus.

• Byte till LED-belysning i växthus (Per Lindén, BioCentrum, Ultuna)
    Motivering: Ett projekt med tydlig koppling till både verksamheten och klimatarbetet. Projektet kan komma att beröra både anställda och studenter.

• Replacing a conventional toilet with a urine diverting flush toilet (Björn Vinnerås, institutionen för energi och teknik, Ultuna)
    Motivering: Ett initiativrikt projekt med tydlig koppling till klimat. Projektet beviljas medel under förutsättningen att det förtydligas hur restsubstanser såsom exempelvis läkemedel hanteras.

• Establish a permanent bicycle workshop at the Ultuna campus (Daniel Valentini, institutionen för stad och land, Ultuna)
    Motivering: Ett initiativrikt projekt som berör både miljö och hälsa samt flertalet anställda och studenter. Projektet beviljas medel under förutsättningen att det förtydligas hur projektet ska förvaltas på längre sikt.

För mer information om SLU:s klimatfond besök gärna miljöenhetens hemsida.