Ny verksamhetsledare för Partnerskap Alnarp

Publicerad: 08 oktober 2018

I dagarna blev det klart att Carl-Otto Swartz tillträder som ny verksamhetsledare för Partnerskap Alnarp. Carl-Otto har lång erfarenhet av att driva lantbruk, en bred kompetens och ett stort nätverk inom de gröna näringarna. Vi skickade honom ett par frågor under hans första arbetsdagar i Alnarp:

Hej Carl-Otto och välkommen som ny verksamhetsledare för PA! Hur ser du Partnerskap Alnarps roll i gränssnittet mellan akademi, näringsliv och samhälle?

- Den rollen ser jag som en viktig länk att förmedla kunskap och fånga upp aktuella frågeställningar, så att mycket av den kunskap som forskas fram får en allmängiltig spridning.

Hur kan Partnerskap Alnarp bidra till en hållbar utveckling?

- Genom att bland annat göra existerande kunskapsbank mer lättillgänglig och sprida relevanta forskningsresultat till en större publik. Partnerskap Alnarp bör vara lyhört och fånga upp relevanta frågeställningar och funderingar. Dessa kan formas till viktiga samverkansprojekt och generera svar och lösningar på hur vi når en hållbar utveckling.

Vilka frågor skulle du vilja lyfta högt på agendan för Partnerskap Alnarps verksamhet?

- Som helt nytillträdd är jag inte helt klar på den punkten, men jag skulle önska att jag kan bidra med att Partnerskap Alnarp blir ett naturligt val för dess medlemmar, för att mötas, ställa sina frågor och lyfta sina funderingar. Att jag som verksamhetsledare ska fungera som en självklar kontaktperson och kunskapsförmedlare, så att rätt frågeställningar hamnar på rätt stol. Detta gäller såväl examensarbeten som forskningsprojekt. ”En väg in” som det så populärt heter inom många organisationer.

Vi hälsar Carl-Otto varmt välkommen och ser fram emot framtida samarbeten och mötesplatser.

Fakta:

Bakgrund, Carl-Otto Swartz:
  • VD för Örups Säteri AB, Tomelilla.
  • Tidigare ordförande för Skogs och Lantarbetsgivarförbundet.
  • Tidigare styrelsemedlem i Svenskt Näringsliv.
  • T.o.m. juni 2018 medlem i styrelsen för små och medelstora (SME-företag) inom Svenskt Näringsliv. Idag ordförande för Hushållningssällskapet i Skåne.
  • Vice ordförande för Önnestads naturbruksgymnasium.
  • Har tidigare varit medlem i Partnerskap Alnarp via Ystadsortens 20-mannaförening.