Bättre modeller för förvaltning av lax och öring

Publicerad: 05 oktober 2018

Vid förvaltning av Östersjölax och -havsöring används populationsmodeller för att uppskatta beståndens status och utveckling. Kan de existerande populationsmodellerna förbättras om man kombinerar dem med kunskap kring arternas ekologi och beteende?

Stefan Skoglund, doktorand på institutionen för akvatiska resurser har just skrivit sin introduktionsuppsats i ämnet. Stefan kommer att arbeta med tillgänglig insamlad data, egna konkurrensexperiment och teoretiska modeller för att undersöka hur olika populationsreglerande mekanismer påverkar Östersjöns lax- och havsöringsbestånd.

Genom att undersöka hur täthetsberonde processer, konkurrens mellan de två arten samt tillväxtfaktorer verkar på olika tidsmässiga och rumsliga skalor, hoppas Stefan kunna få fram resultat som kan stärka existerande populationsmodeller för laxen och havsöringen i Östersjön.

Läs mer i Stefan Skoglunds introduktionsuppsats: Scales of density dependence: Implications for Baltic salmon (Salmo salar) and sea trout (Salmo trutta) stock assessment

Stefan Skoglund, doktorand
Institutionen för akvatiska resurser, Sötvattenslaboratoriet, SLU