Professor Håkan Jönsson tilldelas Vattenpriset

Publicerad: 26 januari 2018

Den 14 mars tilldelas professor Håkan Jönsson Vattenpriset av Föreningen Vatten.

- Aldrig under mina snart 10 år i i Föreningen Vattens styrelse har så många tunga nomineringar inkommit för en specifik person. Flertalet universitet, organisationer och enskilda i branschen har visat sitt starka stöd till denne pristagare, skriver Marta Ahlquist-Juhlén, ordförande i Föreningen Vatten, i en kommentar.

Håkan har utfört mycket. Bland annat har han under drygt 25 år arbetat aktivt för att sluta kretsloppen mellan stad och land, och hans forskning har lämnat ett stort avtryck. Mest känd är han för sitt stora engagemang för uppströmslösningar inom avloppshanteringen och sitt arbete kring återföring av växtnäring från avlopp till den producerade åkermarken.

Kom till Stockholm (Tyréns huvudkontor) den 14 mars på Föreningen Vattens årsmöte och ta del av denna spännande pristagares arbete genom åren!

Fakta:

Håkan Jönsson är professor på institutionen för energi och teknik har jobbat med kretsloppsteknik sedan 1993.

Föreningen Vatten är en ideell och opolitisk förening som verkar för rätt hushållning och vård av vattentillgångarna samt för en god vattenmiljö. Föreningen är rikstäckande, verkar för ökad kompetens och samarbetar med VA-branschens övriga föreningar och organisationer nationellt och i viss utsträckning internationellt. Medlemmarna kommer från alla led inom VA-området; kommuner, andra myndigheter, forskning, konsultverksamhet, industri och entreprenad.

Vattenpriset är Föreningen Vattens största miljöpris och det ges "till person eller grupp av personer verksamma inom de nordiska länderna och som genom idé, konstruktion, praktisk tillämpning, forskning, vetenskaplig avhandling etc. på ett betydelsefullt sätt främjat utvecklingen inom vattenvården."