Fyra nya excellenta lärare vid SLU

Publicerad: 04 juli 2017

Rektor Peter Högberg har nu beslutat att anta fyra medarbetare som excellenta lärare vid SLU. Beredningen har skett av nämnden för antagning av excellenta lärare (NEX) och inkluderat ett sakkunnigförfarande.

De fyra nyantagna är:

• Sigrid Agenäs, professor vid institutionen för husdjurens utfodring och vård, VH-fakulteten
  • Maria Kylin, universitetslektor vid  institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, LTV-fakulteten
  • Folke Sitbon, professor vid institutionen för växtbiologi, NJ-fakulteten
  • Göran Thor, professor vid institutionen för ekologi, NJ-fakulteten

För att antas som excellent lärare vid SLU ska skicklighet ha visats mot följande fem kriterier eller kunskapsområden:

• Undervisningsskicklighet
  • Vetenskapligt och utvecklande förhållningssätt inom pedagogik
  • Samverkan med kollegor och pedagogiskt ledarskap
  • Helhetsperspektiv och samverkan inom universitet och samhälle
  • Kritisk förankring i ämnet

– Antagningen av fyra nya excellenta lärare är oerhört glädjande. Kraven för antagning är mycket höga och vi har haft utomordentlig hjälp av framstående sakkunniga inom området pedagogik under beredningsarbetet. SLU har nu sex excellenta lärare och jag ser fram emot deras fortsatta engagemang i utbildningsfrågor så att vi kan säkra att våra viktiga utbildningar alltid är moderna och i världsklass, säger Karin Holmgren, prorektor med ansvar för SLU:s grundutbildning och ordförande i NEX.

Fakta:

Excellent lärare är en ny titel på SLU som är en viktig del i universitetets kvalitetsarbete inom utbildning och pedagogisk utveckling. Titeln excellent lärare ger universitetet en möjlighet att belöna och synliggöra skickliga och pedagogiskt medvetna lärare.

Nästa ansökningsomgång börjar under hösten 2017.