Angeläget med tidig upptäckt av angripna träd i Söderåsens nationalpark

Publicerad: 07 april 2017

Det har skett en ökning av skador av Phytophthora (sk algsvamp) på bok i Europa sedan 1990-talet, framför allt i Centraleuropa och Tyskland. I Sverige upptäcktes de första angreppen på bokträd år 2010 i Malmö och sedan dess har ytterligare observationer gjorts på flera platser, bland annat i Söderåsens nationalpark.

I ett examensarbete vid SLU i Alnarp har man undersökt vilka arter av algsvamp som finns närvarande vid Söderåsen. Genom att isolera Phytophthora via vävnadsprover och DNA-baserade metoder har närvaro av Phytophthora plurivora och Phytophthora cambivora bekräftats.

Den huvudsakliga spridningsvägen för Phytophthora i Europa tros vara via plantskolor. Mellan 2002 och 2006 planterades många träd på Söderåsen, som härstammade från plantskolor i Tyskland och Polen, vilket kan vara en möjlig spridningsväg.

Examensarbetet ger förslag för förvaltningsstrategier i parken, varav övervakning av nya symptomatiska träd är den mest angelägna. Framgången för provtagning av Phytophthora är starkt beroende av hur färska skadeproverna är. För ytterligare forskning är det därför viktigt att ta prover från symptomatiska träd strax efter upptäckten för bäst chans till framgångsrik isolering. Ytterligare strategier för övervakning och skogsskötsel kommer att behövas för att säkerställa livskraften i Söderåsens bokskog även i framtiden.

Institutionen för Sydsvensk skogsvetenskap, SLU
Examensarbete av: Adriaan van Tour