Nu rullar återigen hästarnas löpband

Publicerad: 03 februari 2017

Sedan flytten till Veterinärmedicinskt och husdjursvetenskapligt centrum har hästrullmattan legat nedpackad, men nu är den återigen monterad och redo att användas.

Rullmattan kan användas i forskning för att till exempel mäta fysiologiska effekter av ansträngning eller för biomekaniska studier. Den kan också användas vid kliniska undersökningar och i undervisning.

Igår kördes den första hästen på mattan sedan flytten. Hästen Mick fick äran att göra premiärturen när han tillsammans med våra forskare Anna Jansson och Sara Ringmark förevisade ett gäng masterstudenter hur man gör ett arbetstest för att mäta kondition på häst.