Thomas Norrby årets samverkare på NJ

Publicerad: 23 november 2017

På NJ:s fakultetsdag avslöjades fakultetens utnämning av vem som blivit årets samverkare. Det blev Thomas Norrby på institutionen för stad och land. Läs motiveringen här. Thomas kunde inte själv vara med vid diplomutdelningen.

Thomas Norrby har ett långvarigt och djupt engagemang för naturresursförvaltning och landsbygdsutveckling. Han imponerar genom att outtröttligt fånga upp aktuella frågor som berör olika samverkanspartners och förmå koppla ihop dessa med undervisning och forskning vid SLU.

Genom att involvera forskarkollegor och inte minst studenter i olika uppdrag blir verkan av Thomas arbete stor. Det blir också berikande för dem som deltar eftersom de genom Thomas försorg blir del i ett långvarigt, vittomfattande och dynamiskt nätverk av praktiker såsom politiker, lokala entreprenörer, intresseorganisationer, företag och myndigheter.

Utöver att ständigt förnya och utmana formerna för samverkan har Thomas troget medverkat vid mässor och genomfört uppdragsutbildningar och därigenom i hög grad bidragit till att öka SLU:s synlighet och genomslag i samhället.

Fakta:

Det är samverkansnämnden på NJ som efter nomineringar årligen utser årets samverkare.