Rural Entrepreneurship Group får forskningsbidrag från Familjen Kamprads Stiftelse

Publicerad: 27 maj 2016

Forskargruppen Rural Entrepreneurship Group (REG) har fått 4, 6 miljoner i bidrag för projektet ” Nycklar till en levande landsbygd – olika former av entreprenörskap i samspel med omgivningen”. Bidragsgivare är Familjen Kamprads Stiftelse.

Projektet, som löper mellan 2017 och 2019, görs i samarbete med Institutionen för stad och land, Robert Gordon University och de tre regionerna Gotland, Västmanland och Uppland. Syftet med projektet är att utveckla ny kunskap om interaktionen mellan olika former av entreprenörskap och kontext och hur dessa interaktioner bygger en levande landsbygd. Tillsammans med lokalbefolkningen, rådgivare och myndighetspersoner, och studenter ska projektdeltagarna utveckla och driva 30 utvecklingsprojekt i nio olika landsbygder. I projektet hoppas vi synliggöra olika former av entreprenörskap, förstå hur de samverkar och leder till en levande landsbygd, systematisera och utveckla metoder för hur olika former av entreprenörskap interagerar med landsbygden, bygga relationer på platserna och sprida lärdomar och handlingsidéer till lokalbefolkning, rådgivare och myndighetspersoner, studenter och forskare.