Hur samverkar vi för en inkluderande arbetsmiljö?
SLU har ett viktigt ansvar som både arbetsgivare och utbildningsanordnare att främja en trygg och inkluderande arbetsmiljö för samtliga medarbetare och studenter. En miljö som präglas av inkludering ger alla möjlighet att delta på lika villkor och skapar goda förutsättningar för ett hållbart arbets- och studieklimat över tid.
Vårt arbete med inkluderande arbetsmiljö som arbetsgivare och utbildningsanordnare utgår från nationella lagar och förordningar. Utöver detta har SLU ett eget styrdokument som tydliggör hur arbetet med inkluderande arbetsmiljö är organiserat samt vem som bär ansvar för dessa frågor inom universitetet.
Rektor är ytterst ansvarig för att reglerna i arbetsmiljölagen och diskrimineringslagen efterföljs, vilket innebär att rektor har det övergripande ansvaret för att det bedrivs ett målinriktat och aktivt arbete med inkluderande arbetsmiljö vid SLU.
Nedan finns information, tips och verktyg för hur vi som arbetsgivare och utbildningsanordnare ska arbeta systematiskt med inkluderande arbetsmiljö.
Vad innebär samverkan?
Samverkan mellan arbetsgivare, medarbetare, skyddsombud och studenter är en förutsättning för att man ska kunna skapa bra arbetsförhållanden. Det handlar om att skapa en dialog och gemensam förståelse för hur verksamheten kan förbättras, där alla parter bidrar med sina perspektiv och kompetenser. Det är dock alltid arbetsgivaren som har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön.
Samverkan kan omfatta det mesta som rör förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare/studenter, som arbetsmiljöfrågor, diskriminering, riskbedömningar, organisationsförändringar, lokalförändringar etc.
För att samverkan ska fungera bra behövs effektiva kommunikationsvägar där alla känner sig delaktiga och att åsikter värdesätts. Samverkan är inte ett arbete som kan göras klart och läggas åt sidan. Det är en ständigt pågående process som kräver uthållighet och engagemang från alla som är involverade.
Samverkansorganisationen
SLU:s organisation för inkluderande arbetsmiljö
Organisationen är organiserad i tre nivåer med kommittéer som leds av rektor, dekaner och prefekter. På universitetsgemensam nivå leder rektor kommittén för inkluderande arbetsmiljöarbete (KIA). SLU:s dekaner leder varsin fakultetskommitté för inkluderande arbetsmiljö (FIA), och universitetsdirektören leder verksamhetsstödets kommitté för inkluderande arbetsmiljö (SIA). På institutionsnivå/avdelningsnivå leder prefekterna/avdelningschefer (motsvarande) lokala kommittéer för inkluderande arbetsmiljö (LIA).
Kommittéerna ska utgöra en mötesplats för arbetsgivare/utbildningsanordnare respektive representanter för medarbetare och studenter.
KIA - kommittén för inkluderande arbetsmiljö
KIA är SLU:s centrala arbetsmiljökommitté och ett forum för samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagar-/studentrepresentanter samt rådgivande för universitetsledningen i frågor som rör inkluderande arbetsmiljö. KIA ska sammanträda minst tre gånger per år. I KIA presenteras och samverkas SLU:s övergripande viljeriktning för arbetet med inkluderande arbetsmiljö för både anställda och studenter och uppföljning av det systematiska arbetet med arbetsmiljö, aktiva åtgärder samt jämställdhetsintegrering. Även punkterna i 6 kap. 9§ Arbetsmiljölagen behandlas i KIA.
FIA och SIA - fakultetskommittén samt verksamhetsstödets kommittén för inkluderande arbetsmiljö
FIA och SIA ska sammanträda minst tre gånger per år. FIA utgör forum för samverkan och är rådgivande för dekanerna. SIA utgör forum för samverkan och är rådgivande för universitetsdirektör. I FIA ska fakulteternas systematiska arbete med inkluderande arbetsmiljö för både arbetstagare och studenter följas, analyseras och utvärderas, och förslag på eventuellt förbättringsarbete inom ramen för fakulteterna lämnas. I SIA ska likadant arbete utföras men gentemot verksamhetsstödet.
Underlag för uppföljningen inhämtas från LIA. Även punkterna i 6 kap. 9§ Arbetsmiljölagen behandlas i FIA och SIA. I uppdraget ingår också att stötta LIA att implementera uppdrag som kommer från KIA samt att föra fram behov till KIA.
Förteckning över ledamöter i FIA och SIA finns i det styrande dokumentet "Organisation av SLU:s arbete med inkluderande arbetsmiljö".
LIA - lokala kommittéer för inkluderande arbetsmiljö
LIA ska sammanträda minst tre gånger per år och leds av prefekt/avdelningschef/motsvarande. LIA utgör forum för samverkan och är rådgivande till prefekt/ledningsgrupp. LIA ska planera och följa upp det systematiska arbetsmiljöarbetet på lokal nivå, samt, aktivt planera åtgärder utifrån diskrimineringslagen samt aktiviteter kopplade till jämställdhetsarbetet. Även punkterna i 9§ i Arbetsmiljölagen behandlas i LIA.
LIA återkopplar årlig uppföljning av det systematiska arbetet med inkluderande arbetsmiljö till FIA Lokala kommittéer ska finnas på varje institution (motsvarande) och inom verksamhetsstödets avdelningar (motsvarande).
FAQ - praktiskt arbete i de olika kommittéerna
Vad är syftet med dessa kommittéer?
Kommittéerna är en del i samverkansorganisationen vid SLU där frågor om arbetsmiljö och lika villkor ska diskuteras. I maj 2025 fattade rektor beslut om att samverkan ska ske i dessa kommittéer; på institutionsnivå, på fakultetsnivå samt på centralnivå.
Vilka typer av frågor ska diskuteras?
XXX
Vilka mallar, agendor och protokoll ska användas?
xxx
Var finns information om mötestider för de olika kommittéerna?
xxx
Vilka är ordförande och ledamöter i kommittéerna?
Vad gör man med frågor/ärenden som man inte kan påverka i en viss kommitté?
Det kan ibland dyka upp frågor i kommittéen/gruppen som man inte kan påverka eller styra över. Det är då ordförande som bedömer om frågan ska lyftas uppåt eller nedåt i organisationen. Som skyddsombud kan man alltid kontakta något av huvudskyddsombuden för råd, och studentrepresentanter samt doktorandrepresentanten kan kontakta kåren.
Hur gör man med övriga frågor som uppkommer före eller under sammanträden/möten?
XXX
Var finns protokoll från sammanträdena/mötena?
XXX
Var finns det stöd i det här arbetet?
Det centrala samordningsutskottet för inkluderande arbetsmiljö ger stöd vid frågor om arbetet i kommittéerna. Utskottet utgörs av representanter från utbildningsavdelningen, avdelningen för infrastruktur (Infra) samt personalavdelningen. Skicka din fråga till samvut@slu.se
Roller i samverkansorganisationen
För att lyckas med att bedriva ett systematiskt arbete vad gäller inkluderande arbetsmiljö i en så stor organisation som SLU, är tydliga roller och en strukturerad uppföljning en förutsättning.
Arbetsgivarens roll
Har det övergripande ansvaret för verksamheten, inklusive arbetsmiljön. Fattar beslut om verksamhetens riktning, budget, personal och arbetsmiljö. Ska se till att riskbedömningar görs och att åtgärder genomförs för att förebygga olyckor och ohälsa.
Arbetsgivarföreträdarna som ingår i KIA har ett ansvar och mandat att i linjen hantera och ta frågorna vidare på sina respektive fakulteter, institutioner och avdelningar.
Skyddsombudens roll
Representerar arbetstagarnas (allas) intressen inom sitt skyddsområde i arbetsmiljöfrågor och arbetar för att förebygga olycksfall och ohälsa på arbetsplatsen. Bevakar att arbetsgivaren följer lagen.
I samverkansorganisationen bidrar skyddsombuden med arbetstagarperspektivet, att få insyn i och nära följa det inkluderande arbetsmiljöarbetet vid SLU, samt samverka med chefer på olika nivåer.
Arbetstagarorganisationernas roll (facket)
Representerar medlemmarna i fackföreningen och arbetar med frågor som rör arbetsvillkor, löner och andra avtalsfrågor.
I samverkansorganisationen bidrar de fackliga representanterna med arbetstagarperspektivet, att få insyn i och nära följa det inkluderande arbetsmiljöarbetet vid SLU, samt samverka med chefer på olika nivåer.
Studerandeskyddsombudens roll
Studerandeskyddsombuden arbetar med frågor om studie- och arbetsmiljö på universitetet. Rollen liknar ett skyddsombud på en arbetsplats, men är specifikt inriktad på studenters behov och rättigheter.
I samverkansorganisationen är studerandeskddsombuden representanter för SLU:s studentkårer (SLUSS) och deras roll är att bidra med studentperspektivet, att få insyn i och nära följa det inkluderande arbetsmiljöarbetet vid SLU, samt samverka med chefer på olika nivåer.
Att arbeta i det dagliga med inkluderande arbetsmiljö
För studenter, medarbetare och chefer finns information om hur man kan arbeta dagligen/löpande med inkluderande arbetsmiljö. Vi alla har ett ansvar att bidra till en god arbetsmiljö på SLU där...
Här finns också mer information om skyddsombuden och de fackliga organisationerna.
Kontaktinformation
Det centrala samordningsutskottet för inkluderande arbetsmiljö
samvut@slu.se