Petter Åkerblom

Presentation
Jag är landskapsarkitekt som arbetar med gestaltande skötsel och hur offentlig utemiljöförvaltning kan utvecklas i den riktningen. Specialintresserad av barnvänlig stadsplanering som ger plats för barns och ungas naturkontakt, rörelseglädje och sunda förnuft. Doktorerat på temat "learning by gardening". Intresset för landskapsförvaltning väcktes under min tid på Tankesmedjan Movium 1986-2017.
Undervisning
Undervisar på landskapsarkitektprogrammet och landskapsingenjörsprogrammet, bland annat i kurserna Gestaltning genom förvaltning (LK0392) och Stadsrum för barn och unga (LK0383). Handleder och examinerar kandidat- och examensarbeten.
Forskning
Långsiktiga effekter av utomhusbaserad undervisning, uppföljning av idag unga vuxnas lärande, värdegrund och livsval senare i livet efter sina år på Coombes School, England, som 4-7-åringar (pågående)
Vad händer i trädet efter att de flyttas? Uppföljning av ca 200 ekar längs Ulls väg, Campus Ultuna, Uppsala, som flyttas h25 - v26 (del av Living Lab, EU HORIZON-finansiering 2025 - 2028)
Hållbar utemiljöförvaltning i Nacka (Movium Partnerskapsprojekt 2018 - 2020) och Hållbar utemiljöförvaltning i skola och förskola (följeforskning i samband med förvaltningsgemensant strategiskt utvecklingsarbete i Nacka kommun, 2018-2021). Finansiär: Movium Partnerskap och Nacka kommun.
Urbana växtbäddar, pilotprojekt på Ultuna Campus för att bland annat studera infiltrationskapacitet och rotutveckling i olika biokolbaserade växtsubstrat (internfinasierat i samarbete med institutionen för Mark och miljö).
Flytt av stora träd, en kunskapssammanställning och utbildningsmaterial, 2017-2019 (Finansiär: Trafikverket).
Samverkan
Programrådsordförande i planeringen av konferenseen Healthy Urban Childhoods i Uppsala den 8-9 oktober 2019 på uppdrag av Uppsala Health Summit.
Ledamot av Leadership Council vid International Schoolgrounds Alliance.
Handledning
Biträdande doktorandhandledare samt handleder Master-arbeten i ämnet landskapsarkitektur.
Publikationer i urval
Åkerblom, P., Elg, R., & Hedblom, M. (2024). "Tätortsnära skog som plats för lärande". I S. Arora-Jonsson, C. Waldenström och E. Sandström (reds) Hållbarhetens dimensioner, sid. 179-198. Stockholm: Verbal förlag.
Faskunger, J., Szczepanski, A. och Åkerblom, P. (2018): Klassrum med himlen som tak. En kunskapsöversikt om vad utomhusundervisning betyder för lärande i grundskolan. Skrifter från Forum för utomhuspedagogik nr 10, Linköpings universitet.
Jungmark, L. och Åkerblom, P. (2017): Kvalitetssäkrad utemiljö på skolor och förskolor. SLU: Movium Fakta nr 5:2017.
Jungmark, L. och Åkerblom, P. (2016): Sol och skugga. Att tänka på i utemiljöer för barn och unga. SLU: Movium Fakta nr 4:2016.
Åkerlund, U., Åkerblom, P., Normann Bjarsell, E., et.al. (2015): Gör plats för barn och unga! En vägledning om planering, utformning och förvaltning av skolans och förskolans utemiljö. Boverket och Tankesmedjan Movium.
Åkerblom, P. (2005): Lära av trädgård. Pedagogiska, historiska och kommunikativa förutsättningar för skolträdgårdsverksamhet. SLU Doctoral thesis 2005:77
Åkerblom, P. (2007): “Skolträdgården - ett smultronställe i bildningens tjänst”. In Abukhanfusa, K. (red.) Gröna arkiv - med Linnés ögon och andras. Stockholm: Årsbok för Riksarkivet och Landsarkiven 2007, pp.114-127.
Länkar
Flytta stora träd (utbildningsmaterial inkl fyra instruktionsfilmer)
Test urbana växtsubstrat Ultuna Campus, Uppsala (under bearbetning)