När SLU just hade bildats 1977 placerades konstverket Djungeln vaknar i Undervisningshuset vid biblioteket på Ultuna. Under det senaste året har verket uppmärksammats extra då det fanns förslag på att flytta det på grund av motivets karaktär.
Placeringen på Ultuna berodde på att Lantbrukshögskolan, en av SLU:s föregångare, hade haft ett mångårigt internationellt engagemang i Afrika. I samband med ett besök från just Afrika i april förra året höjdes röster i SLU:s ledning att verket skulle tas bort från sin plats. Man menade att det gick att tolka in ett kolonialt och kanske rasistiskt motiv i konstverket.
Scen från paradiset
Verket är gjort av konstnären Gunnar Nylund 1946. Det anses vara ett av hans absolut främsta med stort kulturhistoriskt och konstnärligt värde. Motivet föreställer en scen från paradiset där djuren och människorna lever i fredlig harmoni, sida vid sida. Valet av motiv ska ses mot bakgrund av att det just hade blivit fred efter Andra världskriget. Världen låg i ruiner och krigets alla fasor hade uppdagats.
När planerna på verkets flytt blev kända förra våren blev det reaktioner. Många tyckte det var väldigt tråkigt att det skulle behöva flyttas från Ultuna. SLU:s ledning, tillsammans med Statens konstråd och Akademiska hus, som äger verket, diskuterade möjliga lösningar, till exempel en annan placering på Ultuna. Verket är stort och svårplacerat, det mäter 3,1 × 2,6 meter och väger 2,5 ton och om Nationalmuseet skulle tagit hand om det skulle det ha magasinerats.
Med förklarande text
SLU:s ledning beslutade nu i januari att Djungeln vaknar ska vara kvar på sin plats. Det finns nu också en förklarande text i anslutning till konstverket där verket sätts in i sitt sammanhang.
– Det känns väldigt roligt att verket får vara kvar. Djungeln vaknar andas en optimism och framtidstro och visar på människans möjligheter, ett konstverk som därför speglar de visioner som SLU står för, säger Teresa de Mendonça som är konsthandläggare på SLU.
Text av Mårten Granert-Gärdfeldt. Publicerad februari 2019.