SLU visar upp sig lokalt, nationellt och internationellt
Årets Öppet hus tillsammans med Umeå universitet lockade runt 3 700 gymnasielever på onsdagen. SLU var på plats med både monter och föreläsningar. Läs också om internationell rekrytering och om "Livet", SLU:s kännedomskampanj.
- Vi hade nästan fullsatta föreläsningar och fullt drag i montern under hela dagen, säger Johan Adolfsson som arbetar med studentrekrytering på SLU:s kommunikationsavdelning.
Gymnasieleverna kom från Sundsvall i söder till Piteå i norr, från Umeå i öster till Storuman i väster. I SLU:s monter fanns åtta studentambassadörer som berättade om studier och studentlivet vid SLU:s olika campus och program. Särskilt fokus hade lagts på de skogliga utbildningarna skogsvetare i Umeå och skogsekonom i Uppsala. Från Alnarp deltog en student vid landskapsarkitektprogrammet.
– I år tryckte vi särskilt på hur eftertraktade jägmästare är samt det gröna basåret som ger platsgaranti på skogsvetarprogrammet, säger Johan Adolfsson.
Tre halvtimmesföreläsningar genomfördes med totalt 50 deltagande gymnasielever. De fick höra om de många möjligheterna som öppnas i yrkeslivet som jägmästare samt om närheten till forskare och den senaste forskningen som är unikt för SLU jämfört med många andra lärosäten.
– Jag tycker att intresset var stort, och många kom fram efter föreläsningar och var intresserade av att börja läsa på SLU nästa höst, säger Nicole Hyslop som går sista året på sin master för att bli jägmästare och en av SLU:s föreläsare.
Flera satsningar
Öppet hus avslutar höstens rekryteringssatsningar i Umeå. Förutom ett ”eget” öppet hus på SLU i Umeå i september har skogsfakulteten i år satsat stort på det personliga mötet med blivande studenter.
– Vi inledde med en fyra veckor lång skolturné i norra Sverige under våren, berättar Anna Morén, marknadsförare vid fakulteten.
Turnén kombinerades med ett direktutskick till 10 000 ungdomar födda 2006, samt utomhus- och bussreklam i de områden turnén besökte.
– Under våren och sommaren arrangerade vi två skogsläger, ”Smaka på skogen”, i Umeå i maj och Skinnskatteberg i augusti. Lägren lockade cirka 30 deltagare totalt.
– Många studenter som besökte Öppet hus förra veckan berättade att de hade fått våra utskick eller haft oss på besök i deras skola och tog nu tillfället att få veta ännu mer om våra utbildningar, säger Anna Morén.
Helena Holmquist, projektledare för SLU:s medverkan vid Öppet hus, var på plats i Umeå, och är mycket glad över intresset och uppmärksamheten som gymnasiestudenterna visade för SLU:s utbildningar. Nästkommande stora event är Kunskap och Framtidsmässan i Göteborg (20-22 november) samt SACO-mässorna i Stockholm (26-27 november) och Malmö (3 december).
- Där kommer studenter från flera av SLU:s program att delta; veterinär, skogsvetare, skogsekonom, agronom, etologi och djurskydd, trädgårdsingenjör, biologi och miljövetenskap och hippolog, berättar Helena Holmquist.
Internationell marknadsföring
Den internationella ansökningsomgången till hösten 2026 är i full gång, och SLU driver just nu flera satsningar för att nå ut till potentiella framtida studenter runt om i världen.
Universitetets digitala närvaro finns bland annat på Educations.com och Unibuddy, där presumtiva studenter kan chatta direkt med SLU:s internationella studentambassadörer. Utöver det deltar SLU vid åtta onlinemässor som marknadsförs av Svenska institutet mot olika regioner världen över.
Under hösten har SLU också medverkat i Study in Sweden-turnén i USA. Turnén gjorde stopp i Washington D.C., Chicago, Minneapolis och St. Peter, där SLU mötte både studenter och universitetsrepresentanter. Det blev många värdefulla samtal med studenter som är nyfikna på Sverige.
SLU har även varit på plats i Indonesien, genom medverkan på European Higher Education Fair i Yogyakarta och Jakarta. Landet är sedan tidigare ett fokusområde för SLU och intresset för ämnen som Forestry, Animal Science och Plant Biology är stort bland indonesiska studenter – områden där SLU har mycket att erbjuda.
– Intresset för Sverige som studieland är starkt, men världen förändras snabbt. Genom att vara på plats får vi en direkt känsla för vad som efterfrågas, hur trender skiftar och hur vi kan fortsätta vara relevanta. Det är värdefullt både för vår rekrytering och för vår förståelse av den internationella utbildningsmarknaden, säger Elin Helgsten, som arbetar med internationell studentrekrytering vid kommunikationsavdelningen.
”Vädret presenteras av…”
Du kanske har sett lite mer än vanligt av SLU på sistone? Förutom att SLU sponsrar väderpresentationerna lokalt i Skåne, Uppland och Västerbotten, så visas en reklamfilm på TV4 och på Youtube. Filmen ingår i ett koncept som ska öka kännedomen om SLU nationellt. Konceptet kallas ”Livet” och har tagits fram av kommunikationsavdelningen i samarbete med fakulteten för skogsvetenskap och den upphandlade byrån Advant.
– Vi är glada över den fina respons vi har fått på Livetkampanjen hittills med filmer och utomhusreklam bland annat. Vi hoppas att vi kommer att kunna hitta många anvädningsområden för konceptet under många år framöver. Tanken är att olika delar av SLU ska kunna anpassa konceptet efter sin specifika verksamhet, säger Lotta Albihn, marknadsstrateg på kommunikationsavdelningen.
Att anpassa konceptet är precis vad Jessika Lagrelius, marknadsförare vid fakulteten för skogsvetenskap arbetar med just nu:
– Från och med december annonserar vi i sociala medier för att lyfta SLU och specifikt skogsutbildning mot målgruppen ungdomar.
Kolla och dela
Du kan se, och dela, två versioner av "Livet" på SLU:s Youtube-kanal: