Ökade anslag till driften av djursjukhuset

Publicerad: 19 september 2024
Boxer utanför SLU Universitetsdjursjukhuset

Regeringen satsar 30 miljoner kronor per år i en permanent förstärkning till SLU för att stabilisera driften av Universitetsdjursjukhuset (UDS).

Djursjukhuset är en central infrastruktur för den veterinärmedicinska utbildningen och forskningen i Sverige. Driften är både komplex och kostsam.

- Tillskottet är välkommet och välbehövt. Med den här förstärkningen skapas förutsättningar för att stabilisera driften av djursjukhuset. Satsningen är viktig inte bara för utbildningen och forskningen utan också för att Sverige på sikt ska kunna vända den nationella veterinärbristen, säger rektor Maria Knutson Wedel.

Antalet sällskapsdjur och hästar blir allt fler i Sverige, vilket gör att efterfrågan på legitimerade veterinärer och djursjukskötare ökar. Situationen är liknande i hela Europa. Landsbygdens och livsmedelsbranschens behov av veterinärmedicinsk kompetens är också stort. På uppdrag av regeringen pågår sedan några år tillbaka ett arbete med att kraftigt utöka antalet studieplatser till veterinärutbildningen och djursjukskötarutbildningen vid SLU. Stora delar av de kliniska momenten i utbildningarna sker på djursjukhuset.

-Det är glädjande att regeringen, i ett läge där det finns många samhällsbehov, har haft möjlighet att prioritera satsningen på djursjukhuset, fortsätter Knutson Wedel.

UDS har haft ekonomiska problem under en lång tid. Efter en omorganisation är djursjukhuset sedan årsskiftet en del av institutionen för kliniska vetenskaper vid fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap (VH). På fakulteten är glädjen nu stor.

- Nu är det upp till oss att förvalta den här möjligheten väl, säger Rauni Niskanen, dekan vid VH-fakulteten. Satsningen ger oss nya ekonomiska förutsättningar, men gör inte att vårt viktiga arbete med att utveckla verksamheten och arbetsplatsen kan avstanna. Vi fortsätter nu resan med en verksamhet som vi alla kan vara stolta över, avslutar Rauni.