Tävling: Ta chansen att bli hyllad som Sveriges betesmästare!

Publicerad: 06 maj 2024
Kor på bete med skog och sjö i bakgrunden

Sveriges lantbruksuniversitet och Svenska Vallföreningen går samman för att väcka intresset för bete i Europa genom en spännande tävling inom ramen för EU-projektet Grazing4AgroEcology. Fem agroekologiska principer är centrala i projektet; djurvälfärd, minskade insatser, minskade utsläpp, ekonomisk diversifiering och biologisk mångfald.

Är du en mjölk-, nötkött- eller lammproducent som värnar om åkermarksbete eller naturbetesmark? Då är det här din chans att skina! Tävlingen är öppen för alla med passion för hållbart lantbruk.

Att delta är enkelt. Besvara bara några frågor och nominera dig själv eller någon annan förtjänstfull producent. Tävlingen pågår till den 31 augusti 2024!

Vinnaren kommer inte bara att utses av en jury utan kommer också att krönas som den nationella betesmästaren på Elmia i oktober 2024. Och det blir ännu bättre - vinnaren belönas med en exklusiv studieresa till Irland under 2025 där vinnaren hyllas tillsammans med de andra nationella betesmästarna från de sju övriga länderna i Grazing4AgroEcology: Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Italien, Rumänien, Portugal och självklart, det gröna Irland som väntar på att välkomna den stolta vinnaren.

Missa inte chansen! Anmäl dig redan idag via Grazing4AgroEcologys hemsida.