Paul Geladi har gått bort

Publicerad: 30 maj 2024
Professor Paul Geladi

Professor Paul Geladi har gått bort. Han blev professor i kemometri vid SLU 2007 och har sedan dess varit en uppskattad kollega och mentor vid institutionen för skogens biomaterial och teknik.

Paul Geladi inledde sin forskarkarriär i Belgien vid universitet i Antwerpen. Till Umeå kom han i slutet av 1980-talet och härifrån byggde han upp ett omfattande internationellt nätverk inom sitt forskningsfält. Han blev en av de ledande forskarna inom multivariat dataanalys.  Paul Geladis forskning vid SLU handlade bland annat om spektroskopi, bildanalys och speciellt NIR (nära infraröd) som är en spektroskopisk teknik som kommit att blir ett viktigt verktyg inom forskningen. Eftersom spektroskopi och NIR-teknik går att tillämpa inom en rad vetenskapsområden så omfamnar Pauls vetenskapliga produktion artiklar inom allt från arkeologi, medicin och elektrokemi till forskning om livsmedel och biomaterial.

Paul Geladi publicerade sammanlagt 188 vetenskapliga artiklar som har citerats mer än 25 000 gånger. Det är en imponerande vetenskaplig bedrift och gör honom till en av SLU:s mest citerade och publicerade forskare.

För kollegor och studenter var Paul Geladi omtyckt för sin hjälpsamhet, sitt omtänksamma och avslappnade sätt och sin brist på akademisk fåfänga. På fritiden var hans stora intressen fotografering, musik och att flyga sportflygplan.

Paul Geladi dog i Umeå den 18 maj 2024 och blev 72 år gammal.

Dr. Mikael Thyrel, biträdande lektor

E-post: mikael.thyrel@slu.se