Grattis Stefan, SLU Aquas nya doktor!

Publicerad: 03 maj 2024
Stefan Skolund under sin disputation

Fredagen den 3 maj försvarade Stefan Skoglund framgångsrikt sin doktorsavhandling Population regulatory processes in the Baltic salmon (Salmo salar).

For English, please change laguage at the top of the page.

Laxar är hemkära. När de ska leka så återvänder de inte bara till den älv där de växt upp, de söker sig också till den plats i älven där de föddes. Det visar Stefan Skoglund, som i sin avhandling bland annat ger oss ny kunskap om Östersjölaxens migrationsmönster.

Om man inte tar hänsyn till hur lekande fisk rör sig så kan man göra fel uppskattningar av hur många nya fiskar som föds varje år. Stefan hoppas att hans resultat kan bidra till säkrare beståndsuppskattningar.

– Delar av de modeller som vi använder i dagens laxförvaltning tar inte hänsyn till spridningen av lax inom en älv och då riskerar vi att introducera fel i våra modeller, säger Stefan.

I den här nyheten kan du läsa mer om Stefans avhandling.

Stort grattis Stefan!

Stefan Skoglund, doktorand