Nu kan du anmäla dig till SciFest i oktober!

Publicerad: 22 april 2024
Forskare berättar om insekter för intresserad publik.

På vetenskapsfestivalen SciFest har du chansen att visa upp din forskning för skolelever och allmänhet. Räkna med många frågor och spännande diskussioner. Allt du behöver är en rolig aktivitet – och erfarenheten visar att forskarna i Uppsala är kreativa! Du får god hjälp från SciFest-teamet för att utforma din aktivitet.

Uppsala universitet och SLU arrangerar SciFest i Fyrishov, Uppsala, 10-12 oktober. Som mest har vetenskapsfestivalen haft över 8500 besökare.

SciFest ska väcka nyfikenhet och intresse för vetenskap hos barn och unga – förhoppningsvis kommer några av dem som studenter till Uppsala universitet eller SLU i framtiden. Det är också en fantastisk arena för dig att möta människor utanför universitetet – möten som ger såväl energi som nya idéer. Kanske blir det lättare att formulera den där ansökan eller artikeln som du kämpar med också!

Det är ett bra sätt för universiteten att bidra till samhället. Många forskargrupper återkommer år efter år till festivalen.

Interaktiv aktivitet

Det som behövs för att vara med på SciFest är entusiastiska forskare, doktorander, miljöanalytiker med flera samt en intressant aktivitet och något som lockar människor till din monter. Fundera på hur du kan presentera din forskning med hjälp av spel, experiment, frågesporter, tävlingar eller andra prova-på-aktiviteter där besökarna får känna, lukta, lyssna och uppleva.
Hur kan besökarna bidra? Kanske kan de tillverka något eller rösta om något?

Målgruppen är skolor från mellanstadiet till gymnasiet (torsdag-fredag) och allmänheten (lördag).

Tips och kontakt

Den 8 maj erbjuder SciFest en workshop för dig som vill vara med. Där får du tips och hjälp med att utforma din aktivitet.

Du kan också kontakta  Anna Lundmark som är SLU:s representant i SciFests projektgrupp om du har frågor eller vill bolla idéer. SLU täcker kostnader upp till 2000 kronor för varje monter.

Låter SciFest intressant? Anmälan för utställare är öppen nu och stänger 12 juni.

Anmälan och mer information på www.scifest.se/medverka