Bibliotekets webbinarier – för alla på SLU!

Publicerad: 14 februari 2024
Stillbild på Zoom-möte.

Under våren arrangerar SLU-biblioteket flera webbinarier som ska ge studenter och SLU-anställda praktiska kunskaper som förenklar studier och arbete.

Bibliotekets stöttar studenter och anställda med allt från sökningar och publicering till forskningsdatahantering och uppsatsskrivande, bland annat genom att ordna webbinarier där ett ämne eller verktyg presenteras och deltagarna får chansen att lära sig något praktiskt som är till nytta i vardagen på SLU. Hör från tre av våra anställda om några av vårterminens webbinarier.

How to – praktisk kunskap för forskare, doktorander och miljöanalytiker

– Nu i februari startar vi en serie korta webbinarier om allt från öppen publicering till systematiska sökningar. Först ut den 26 februari får du veta mer om hur du publicerar med CC-licenser. Målet är att du ska gå därifrån med praktisk kunskap och mer tid över för annat, säger Anja Vikingson, en av arrangörerna av How to-serien.

Kickstart – lär dig mer om arbets- och studieverktyg på 20 minuter!

– Nu drar vi igång en serie vi kallar ”Kickstart” som vi hoppas ska ge deltagarna just en kickstart i arbetet. Under tjugo minuter kommer vi tipsa om verktyg och tjänster som kan underlätta ditt arbete här på SLU, oavsett om du är student eller forskare! I vår kommer vi att ha pass om bland annat informationssökning med hjälp av AI, automatisk textuppläsning, referenshanteringsprogram och studieteknik, säger Isabelle Nesterud, en av seriens initiativtagare.

Om finansiärernas krav på öppen tillgång, öppna data och datahanteringsplaner

– I januari ordnade vi ett webbinarium för forskare som fått bidrag från Formas och Vetenskapsrådet som handlade om finansiärernas krav på öppen tillgång till forskningspublikationer och forskningsdata. Webbinariet spelades in och kan hittas på bibliotekets webb. Där finns även tidigare webbinarier om datahantering, säger Hanna Östholm, en av webbinariernas arrangörer.

Vårens webbinarier

Språket i webbinariet anges av språket i titeln. För starttid, zoomlänk och mer information, se bibliotekets kalender: På gång på SLU-biblioteket.

• 14/2 Kickstart: Planera dina studier
  • 14/2 Digital workshop: lär dig använda Zotero
  • 26/2 How to use Creative Commons licences for publications and data
  • 28/2 Kickstart: Kom igång med Endnote