Kontaktinformation
HR-specialisterna
HR-enheten, Personalavdelningen
Arbetsmiljöverket har förenklat sina föreskrifter för att det ska bli lättare att hitta, förstå och använda reglerna. De nya föreskrifterna gäller från och med 1 januari 2025 och antalet föreskriftshäften minskar från 67 till 15
Syftet med förändringen är att arbetsmiljöreglerna ska vara tydliga – de ska vara begripliga och det ska vara lätt att veta vilka regler man berörs av. Förändringen medför också att reglerna blir mer överblickbara och det blir mer tydligt hur de hänger ihop. Utöver det bidrar de till tydligare kännedom om vilka regler som gäller för ett visst arbete.
Sakinnehållet i arbetsmiljöföreskrifterna kommer vara fortsatt i stort sett desamma, med undantaget att det tillkommit nya regler för byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare.
Därmed innebär förändringen inga stora förändringar för SLU, men det blir ändå viktigt att sätta sig in i den nya strukturen och lära känna de nya föreskrifterna. Föreskrifterna har också digitaliserats och finns tillgängliga på Arbetsmiljöverkets webbplats.
På Arbetsmiljöverkets webbplats finns mer information om förändringen, filmer, frågor och svar etc.
HR-specialisterna
HR-enheten, Personalavdelningen