Årets SLU-alumn prisades och deltog i panelsamtal

Publicerad: 15 oktober 2024

Johan Folkesson, chefsarkitekt på Trafikverket och Årets SLU-alumn 2024 mottog sitt pris på Landskapsdagarna i Alnarp den 9 oktober. I anslutning till prisutdelningen deltog han i ett panelsamtal om landskapsarkitekturens bidrag till nästa steg för hållbarhet.

Priset delades ut av Christina Lunner Kolstrup, dekan vid fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap.

- Det känns hedrande för mig och bra att landskapsarkitekturen lyfts, vi sitter på många lösningar i samhället. Vi kan visualisera en alternativ framtid som vi kan samtala om. Det är viktigt att kunna visa kvalitativa visioner i ett samhälle som bygger mycket på siffror, sa Johan Folkesson.

Johan var också en av flera inbjudna till ett samtal om landskapsarkitekturens unika roll och framtida möjligheter, särskilt i relation till hållbarhetsomställningen, ”Hur kan professionen utvecklas för att möta framtida utmaningar, och hur kan landskapsperspektivet i planering och design stärkas?”.

Panelsamtalet modererades av Lina Berglund-Snodgrass, verksamhetsledare för SLU Movium, och med i panelen förutom Johan Folkesson var Monika Gora, Landskapsarkitekt och konstnär vid GORA art&landscape, Sofia Sandqvist, universitetslektor vid Institutionen för stad och land samt Emilia Pramler och Gustav Stemme, studenter vid landskapsarkitektprogrammet.

Under samtalet diskuterade deltagarna landskapsarkitekternas roll i relation till hållbarhetsomställningen och en viktig fråga var hur landskapsarkitekterna kan ta för sig mera och arbeta med närliggande frågor i den gemensamma samhällsutmaningen. Johan Folkesson menade att landskapsarkitekter bidrar med ett viktigt holistiskt perspektiv och att landskapsarkitekters arbete kan vara stöd till politiken i beslut som rör hur samhällen kan ta tillvara landskapen på ett hållbart sätt.

Samtalet lyfte också Landskapsarkitektprogrammet och de deltagande studenterna berättade att de lär sig att det inte finns gränser och att lärandet fortsätter även i karriären. De uppmanas att vara fritänkande och att ta ut svängarna under utbildningen.