Ny student? Välkommen till SLU-biblioteket!

Publicerad: 18 augusti 2023

Som antagen student på SLU har du automatiskt ett lånekonto, och vi erbjuder stöd och hjälp både på campus och digitalt.

Välkommen att besöka oss på våra campus, eller digitalt. Du kan få hjälp genom chatt och telefon dagtid på vardagar, och du kan alltid mejla till oss.

Välj en PIN för att kunna låna

Som student vid SLU får du automatiskt ett lånekonto hos biblioteket redan när du blir antagen till ett program eller en kurs. Det enda du behöver göra för att komma igång med att låna böcker är att välja en fyrsiffrig pinkod att använda i våra låneautomater. Detta gör du genom att logga in på ditt konto i vår söktjänst Primo. I Primo hittar du också alla våra böcker och tidskrifter, såväl tryckta som elektroniska.

Komma åt e-resurser hemifrån

För att kunna ladda ner eller läsa e-böcker eller artiklar i e-tidskrifter oavsett var du befinner dig, behöver du använda dig av SLU:s VPN-tjänst (Virtuellt Privat Nätverk). På de stationära datorerna på våra campus har du alltid åtkomst till alla e-resurser.

Stöd i dina studier

SLU-biblioteket kan stötta dig i dina studier på flera olika sätt. Vi undervisar om till exempel informationssökning och källkritik på kurser och program. Du kan också besöka vår digitala drop-in på onsdagar eller boka ett möte med en bibliotekarie eller språkhandledare.

Läs- och skrivsvårigheter

SLU-biblioteket erbjuder stöd till dig med läs- och skrivsvårigheter i form av talböcker och datorer utrustade med användbara program.

Utskrifter

På våra bibliotek finns möjlighet att skriva ut, skanna och kopiera. Läs mer på IT-stöds sidor om hur du kommer igång med utskrifter.

Om du är antagen till en distanskurs

För dig som studerar på distans erbjuder biblioteket bland annat utskick av böcker till din hemadress, samt förlängd lånetid. Kontakta biblioteket och meddela att du är distansstudent för att få ta del av denna service!

Evenemang på biblioteken

Under terminstid kan du även besöka våra bibliotek för en stunds avkoppling från dina studier. Titta gärna in i vår kalender för att se vad vi erbjuder under de närmaste månaderna!