Äntligen är studenterna tillbaka på campus

Publicerad: 31 augusti 2022

I måndags tog vi emot både nya och befintliga studenter på våra campusorter. Det var spännande och nervöst tyckte många av dem. Vi träffade fem studenter som berättade om sina tankar och förväntningar kring att studera vid SLU.

-Jag vill ha ett jobb där man kan jobba utomhus oavsett vart man bor i Sverige. De som jag känner som har pluggat eller jobbar inom skog verkar ha ett roligt jobb. Därför valde jag Skogsvetarprogrammet.

Petra_Salvin

Petra Salvin
Fotograf: Anna Englund

Petra från Östersund, 22 år, är ny student på Skogsvetarprogrammet i Umeå. Hon kände till SLU sedan tidigare och för henne var valet ganska enkelt.

Att det blev just Umeå känns som en fördel eftersom det är en lagom stor studentstad med mycket att erbjuda utanför studierna.

Fiskeintresset lockade

Intresset för fiske fick Julian Horstmann från Tyskland att söka till masterprogrammet Conservation of Fish and Wildlife Management. Han blev rekommenderad av en kompis som pluggade tidigare på SLU i Uppsala och som tipsade honom om masterprogrammet. Innan studierna visste han inte så mycket om Umeå eller Sverige mer än att det blir kallt, mörkt och snö.

Julian Horstmann_Florian Kaeslin

Julian Horstmann och Florian Kaeslin
Fotograf: Anna Englund

-Det var en väldigt lång bilresa upp till Umeå, säger Julian och skrattar. Det blev några stopp på vägen och bilen var fullpackad med saker.

En annan orsak varför Julian valde programmet var för att kurserna inom programmet är flexibla och att hans studier kommer att ha stor betydelse för att kunna konkurrera om jobb.

Florian Kaeslin håller med Julian. Han läser sin andra termin på samma masterprogram och uppskattar årstiderna, norrskenet och isfisket i Norrland. Florian kommer från Schweiz och har pausat sin karriär för att studera på Conservation of Fish and Wildlife Management. Han tänker att arbetsmöjligheterna kommer att bli bättre med masterprogrammet i bagaget.

Alternativa vägar inom jordbruk

Amos Strömberg är 27 år gammal och studerar i Lund där han läser Humanekologi men har valt att fördjupa sig inom Agroekologi här på SLU. Detta på grund av sitt intresse för alternativa vägar inom industriellt, högteknologiskt och kommersiellt jordbruk.

Amos_Stromberg

Amos Strömberg
Fotograf: Anton Caringer

Lärarna och några tidigare studenter vid Lunds universitet gjorde att Amos fick syn på och fick upp ett intresse för denna inriktning.

-Jag hoppas nu med dessa kurser att få arbeta lite mer praktiskt och inte enbart vid skrivbordet.

En annan förhoppning han har är att få möta trevliga och likasinnade personer. Att få komma ut till vackra Alnarp är dessutom en extra förmån.

Internationell utbildning

Anna Börjesson kommer ursprungligen från Uddevalla och har precis börjat på det internationella kandidatprogrammet Forest and Landscape.

Anna_Borjesson

Anna Börjesson
Fotograf: Anton Caringer

Hon har tidigare varit studerande på SLU men kände att hon ville komma vidare i sina studier och få en ”nystart”. Skogsfrågor, ekosystemtjänster och naturen är områden hon tycker är mycket intressanta och aktuella. Detta vill hon bredda sina kunskaper inom.

Hon fick syn på Forest and Landscape genom sin tidigare utbildning under den valbara delen där hon hittade kurser som lockade. Att utbildningen är på engelska känner hon dessutom är ett stort plus.

-Det finns fina möjligheter till ett kunskapsutbyte, det är faktiskt en jättestor fördel att få olika perspektiv. Jag tror även att en internationell utbildning kan generera en avslappnad miljö när det inte är allas modersmål som är utbildningens undervisningsspråk.