Per Fribergs samling

Publicerad: 17 maj 2022
Foto av Per Friberg.

Per Friberg (1920-2014) var en av Sveriges mest tongivande landskapsarkitekter under 1900-talet. Han var därtill professor i trädgårdskonst och naturvård i Alnarp.

Fribergs samling består bland annat av cirka 5000 ritningar från hans yrkesverksamma tid och utgör ett unikt stycke landskapshistoria.

Fribergs barn skänkte nyligen samlingen till SLU, och det pågår nu en bevarandeinsats som innebär att ritningarna och övrigt material ordnas och förtecknas av LTV-fakultetens arkivarie.

Detta möjliggör återsökning och tillgängliggörande, vilket bidrar till att materialet kan nyttjas inom undervisning och forskning samt vid publika evenemang.

En första utställning är planerad i anknytning till en tolkning av Fribergs pergola från H55 av arkitekt Karin Sundberg. Idén är att originalritningarna ska placeras jämte den nya konstruktionen. Detta går att se mellan den 30 maj och den 3 juli vid H22-mässan i Helsingborg.

Vill du veta mer kan du kontakta arkivarie Douglas Gunnarsson.