Nytt särtryck ger kunskap om utemiljöns förvaltning

Publicerad: 28 mars 2022
Framsida särtryck

Hur kan befintliga utemiljöer utvecklas och skötas på ett sätt som uppfyller förväntningar på allt från hållbarhet till ledarskap och människors deltagande? Boken Urban open space governance and management som gavs ut 2020 finns nu i en svensk kortversion i form av ett särtryck med sju artiklar ur Tidskriften Landskap: Utemiljöns förvaltning och governance.

Förvaltning av utemiljöer handlar inte bara om skötsel, utan också om hållbar utveckling och förändring över tid. Strategiska arbetssätt blir allt mer avgörande, inom allt från hantering av flera globala utmaningar till smart teknik och olika brukargruppers användning och deltagande. Förvaltningsfrågorna utgör en viktig del av landskapsutvecklingen och behöver lyftas fram mer inom forskning, undervisning och praktik.

Ämnesgruppen Landskapets governance och förvaltning arbetar med att utveckla kunskapen om dessa frågor, både internationellt och i Sverige. År 2020 blev boken Urban open space governance and management klar, där förvaltningskunskapen sammanställts.

Men kunskapen om utemiljöförvaltning är också en fråga för den svenska praktiken, som utgör en stor bransch. För att nå ut har därför boken sammanfattats och publicerats som en artikelserie på svenska i Tidskriften Landskap under 2021-22. Serien Utemiljöns förvaltning och governance blir nu tillgänglig som ett särtryck. Det fungerar som en introduktion för praktiker, studenter och andra som vill ta del av kunskapen.

Du hittar särtrycket på:

jansson_m_et_al_220328.pdf (direktlänk)
eller
Sammanställning av artikelserien: Utemiljöns förvaltning och governance (via SLU:s publikationsdatabas)

Märit Jansson
Universitetslektor vid Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning

Telefon: +4640415135
E-post: marit.jansson@slu.se