Expertfunktion som stöd i strålsäkerhetsfrågor

Publicerad: 01 december 2022
SLU har stöd av två experter inom strålning som är knutna till Akademiska sjukhuset i Uppsala, foto.

Inom SLU finns det institutioner som bedriver verksamhet med radioaktiva ämnen och röntgenutrustning vilket kräver tillstånd från strålsäkerhetsmyndigheten. Nu blir en rådgivande expertfunktion knuten till SLU:s strålsäkerhetskommitté för att stödja de medarbetare som ansvarar för frågor om strålning.

SLU:s strålsäkerhetskommitté har i uppdrag av rektor att verka som universitetets expertorgan i strålsäkerhetsfrågor och leda det operativa strålsäkerhetsarbetet inom SLU. Till kommittén är en strålsäkerhetsexpertfunktion knuten. Den består av Alexander Englund och Adrian Moreno som båda är knutna till Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Enligt SLU:s rutin för arbete med strålsäkerhet ska expertfunktionen vara rådgivande inom kommittén vid samordning av SLU:s strålsäkerhetsverksamhet och vid övervakning av att verksamheten med joniserande strålning uppfyller strålskyddslagen och tillämpliga regelverk. Expertfunktionen ska vara rådgivande för de medarbetare som har ansvar i frågor som rör joniserande strålning.

Strålsäkerhetsarbetet inom SLU syftar till att skydda människor, egendom och miljö. Skydd och säkerhet för människor ska alltid prioriteras.

Mer information finns under strålsäkerhet på medarbetarwebben.