Ambulatoriska klinikens framtid diskuteras

Publicerad: 09 november 2022

Regeringen beslutade under hösten 2021 att veterinärprogrammet ska utökas till 145 studenter per årskurs. Läsåret 2026/2027 kommer den första utökade studentkullen att nå delkursen ambulatorisk klinik. Patientvolymen gällande lantbrukets djur för delkursen kommer då att vara för liten för att SLU ska kunna upprätthålla utbildningskvaliteten och ackrediteringen av veterinärutbildningen enligt europeisk standard (EAEVE). Nya lösningar behöver därför hittas.

Inom utökningsprojektet diskuteras därför ett framtida samarbete med Distriktsveterinärerna, som har mottagningar i hela landet. Arbetshypotesen är att praktiken ska utföras i Distriktsveterinärernas regi och att SLU ska utbilda handledarna samt förbereda och examinera studenterna. Det skulle innebära att UDS ambulatoriska klinik inte kommer att finnas kvar i nuvarande form. Förhoppningen är att dagens medarbetare ska kunna, och vilja, axla andra arbetsuppgifter i den framtida strukturen. Fler kompetenta medarbetare som arbetar med utbildning kommer att behövas när studieplatserna blir fler.

Många detaljer återstår att lösa och inga beslut är ännu fattade. Medarbetarna på den ambulatoriska kliniken kommer att involveras i diskussionerna framåt. En risk- och konsekvensanalys är nästa steg, efter det ska en avsiktsförklaring tas fram tillsammans med Distriktsveterinärerna. Planen är sedan att utforma den tänkta handledarutbildningen och genomföra en pilot/test med Distriktsveterinärerna under våren 2023.