Coronaläget på SLU

Publicerad: 13 januari 2022

Hemarbete och undervisning - hur påverkar de nya restriktionerna från den 12 januari oss på SLU?

Hemarbete för dem som inte berörs av undervisning eller annat arbete som måste ske på plats

Personal som berörs av undervisning eller annan verksamhet som måste bedrivas på plats ska ges möjlighet att vara på arbetsplatsen. Övriga, som kan arbeta hemifrån ska därför göra det, detta utifrån ett skärpt regeringsuppdrag till myndigheter.  I uppdraget skriver regeringen att ”endast anställda vars fysiska närvaro är nödvändig för att kunna bedriva verksamheten ska befinna sig i [myndighetens]lokaler.”

Hemarbete gäller, enligt uppgift hos Folkhälsomyndigheten, åtminstone till mitten av februari, men kommer att omprövas var fjortonde dag. Riktlinjerna för medarbetare och studenter kommer kontinuerligt att uppdateras enligt regeringens och Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Undervisning

De anvisningar för undervisning och examination under period 3 som beslutades av utbildningsnämndens ordförande den 21/12 2021 gäller fortfarande.

Kursledare och examinatorer uppmuntras att, om möjligt, erbjuda extra omtentamenstillfällen eller alternativa examinationsvägar för studenter som på grund av symtom eller hemkarantän missar en salstentamen.

Undervisningen bör anpassas för att minimera smittspridningen, och den kan genomföras delvis på distans om det behövs för att minimera trängsel på campus. Mer information om anpassning av undervisningen finns hos Folkhälsomyndigheten.