Nyheter från NJ:s fakultetsnämnds möte 9 juni

Publicerad: 15 juni 2021

NJ:s fakultetsnämnd hade terminens sista möte den 9 juni. Här följer information om vad som beslutades samt lite annan information..

Komplement till NJ-strategin

Under våren har fakultetsnämndens arbetsutskott diskuterat en alternativ läsning av fakultetens strategi som tagits fram för perioden 2021–2025. Detta har resulterat i att ett komplement till strategin tagits fram och fakultetsnämnden godkände att det nu ingår i den ursprungliga strategin.

Diskussionen rörde om strategins fokusområden sorterades på ett tematiskt sätt och att man då fick ett annat resultat med nya områden.

Rekryteringar

Professor i molekylär cellbiologi

Fakultetsnämnden beslutade att utlysa en anställning som professor i molekylär cellbiologi. Samtidigt som den nya professorn tillträder tar den över ansvaret för ämnesområdet molekylär cellbiologi efter Claudia Köhler som rekryterats till Max Planck Institute i Tyskland.

Gästprofessor i molekylär cellbiologi

Fakultetsnämnden beslutade även att anställa Claudia Köhler på 20 procent som gästprofessor i ämnet molekylär cellbiologi för perioden juni 2021 till juni 2024. Anställningen innebär möjligheter att till del behålla Claudia som en resurs på SLU.

Universitetslektor i företagsekonomi

Fakultetsnämnden beslutade att utlysa en anställning som universitetslektor i företagsekonomi med inriktning på ekonomistyrning och integrerad företagsplanering vid institutionen för ekonomi.

Biträdande universitetslektor i landskapsarkitektur

Nämnden beslutade att placera en biträdande universitetslektor i landskapsarkitektur med inriktning på miljöbedömning inom ämnet statsvetenskap vid institutionen för stad och land.

Växtekologi blir nytt ämnesområde

Fakultetsnämnden beslutade att återinrätta ämnesområdet växtekologi som ett eget ämnesområde från och med 1 juni 2021 med Martin Weih som ansvarig för ämnesområdet. Under ett antal år har växtekologi och ogräsbiologi utgjort ett gemensamt ämnesområde. När nu en professor i ogräsbiologi (Göran Bergkvist) är på plats delas de två ämnena upp igen i två separata ämnesområden på institutionen för växtproduktionsekologi.

Statsvetenskap blir nytt ämnesområde

Statsvetenskap blir ett ämnesområde vid institutionen för stad och land från och med 1 juli 2021. En professor i statsvetenskap är under rekrytering. Ämnesområdet kommer att inkludera verksamheten vid Centrum för biologisk mångfald.

Institution får stöd för att upprätthålla statistikverksamheten vid NJ

2010 inrättades det som senare kom att heta Centrum för statistik som har till uppgift att tillhandahålla statistisk rådgivning vid SLU. Centret tilldelas årliga anslag beslutade av SLU:s styrelse.

Fakultetsnämnden beslutade om en särskild satsning på statistikämnet vid institutionen för energi och teknik. Där finns en funktion för statistisk konsultation som utgör ett viktigt stöd för fakultetens forskare och doktorander. Institutionen tilldelas 500 000 kronor årligen under perioden 2021 till 2024.

Översyn av stipendier vid NJ

NJ-fakulteten administrerar ett antal stipendier där SLU:s stiftelseförvaltning är förvaltare. Stipendierna härrör från donationer med specifika syften och regler, som med tiden blivit allt svårare att följa i takt med att SLU och utbildningarna förändrats. Fakultetsnämnden beslutade att föreslå rektor och styrelse att korrigera eller upphäva tidigare beslut vad gäller vissa av de fonder som hanteras av NJ-fakulteten för att ursprungliga intentioner och regelverk runt fondutdelning lättare ska kunna följas.

En samlad sida för höstens val till fakultetsnämnderna

I höst hålls val till fakultetsnämderna på SLU:s fyra fakulteter. Nu finns en samlad webb för vardera fakultet för allt som rör valet. Där finns också uppgifter om formalia samt uppgifter om att ledamöter till en ny utbildningsnämnd ska utses. Sidorna kommer att fyllas med information vartefter beslut fattas. Än så länge finns sidorna endast på svenska.

Se sidan här

Pär Aronsson
Fakultetsdirektör
Fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap, SLU