Allmänkemikalier – en del i ett fungerande växtskydd

Publicerad: 04 mars 2021

När förebyggande växtskyddsinsatser och biologisk bekämpning inte räcker till skulle allmänkemikalier kunna vara en del av ett hållbart växtskydd i ekologisk odling.

När allmänkemikalier godkänns krävs inte studier av vilken effekt de har på samma sätt som för kemiska växtskyddsmedel. Detta gör att det saknas granskning och pålitliga anvisningar för hur man ska få effekt om man använder allmänkemikalier. I en ny studie har Victoria Tönnberg och Christina Winter gått igenom underlaget för sju allmänkemikalier och bedömt de effektivitetsstudier som ligger till grund för godkännandena.

Litteraturstudien klargör mycket av de frågetecken som funnits kring allmänkemikalierna sedan tidigare. Äntligen vet vi vilka allmänkemikalier som kan förväntas fungera, och vilka som har en mer tveksam effekt”, säger Victoria Tönnberg, HIR Skåne.

Natriumbikarbonat, solrosolja och vassle (samtliga tillåtna i ekologisk odling) bedömdes som användbara i en strategi mot mjöldagg. Det fanns dessutom studier i underlaget som visade på att solrosolja skulle kunna ha effekter mot insekter och kvalster. Sukros bedömdes ha en låg men relativt genomgående effekt mot äpplevecklare under försöksförhållanden i södra Europa. För lecitin, nässelextrakt och åkerfräken kunde underlaget inte tydligt visa lämpligheten i att använda allmänkemikalierna i växtskyddssyfte.

Klara Löfkvist

Läs hela studien här: Allmänkemikalier