Nominera – men inte bara män till August T Larsson

Publicerad: 24 februari 2021

I drygt en månad har utlysningen till August T Larsson gästforskarprogram nu varit öppen. Marnie Hancke som är sekreterare i kommittén, säger att antalet ansökningar har sjunkit de senaste åren.

– Det är synd att våra institutioner inte nyttjar möjligheten till finansiering av en gästforskare i större utsträckning, då programmets ambition är att vara generöst och attraktivt. Såklart har pandemin påverkat eller till och med omöjliggjort beviljade vistelser under 2020 och kommer förmodligen även påverka under 2021 men det kommer en tid efter detta.

En annan utmaning som kommittén vill lyfta är att det föreslås få kvinnliga forskare till gästforskarprogrammet men en riktad utlysning är inte i linje med August T Larssons testamente.

– Frågan hur vi kan få fler förslag på kvinnliga forskare att besöka SLU inom ramen för programmet har diskuterats livligt inom kommittén, berättar Gulaim Seisenbaeva som är ordförande i kommittén.

– Vi skulle helst vilja anta lika många kvinnor som män till programmet men vi är så klart beroende av inkomna ansökningar i vårt urval. Så jag vill starkt uppmuntra NJ:s alla institutioner att nominera en kvinnlig gästforskare till programmet.

Utlysningen är öppen fram till den 16 april.

Information om programmet och utlysningen hittar du här: https://internt.slu.se/riktat/interna-fakultetssidor/nj-fak/karnverksamheterna/forskning-samverkan/august-t-larsson/

Jo, förresten

T:et står för Teodor.

Marnie Hancke