Nyheter från VH:s fakultetsnämnd

Publicerad: 05 oktober 2021

VH:s fakultetsnämnd hade möte den 15 september. Här är några av de ämnen som avhandlades och beslut som fattades.

Fler veterinär- och djursjukskötarstudenter redan nästa år

I början av september presenterade Näringsdepartementet ett förslag i budgetpropositionen som möjliggör utbyggnad av både veterinärutbildningen som djursjukskötarutbildningen. Det handlar om resurser som möjliggör nya utbildningsplatser, men även resurser att anpassa lokaler och annat som krävs för att kunna utveckla utbildningarna på bästa möjliga sätt.

Läs hela texten här

Verksamhetsplaneringen kräver effektiv uppföljning

Fakultetsnämnden har lagt ner mycket tid och energi tillsammans med prefekter på utveckling av fakultetens strategi och verksamhetsplan. Men utan uppföljning blir dessa viktiga dokument endast dammsamlare. Nu har fakultetsnämnden börjat arbetet med att planera för hur och när nämnden vill ha uppföljningen och i vilken form.

Fokus är att finna vilka övergripande aktiviteter som kan ge fakultetsnämnden en bra återkoppling på hur arbetet fortskrider och är i linje med fakultetens strategi. Därtill arbetar fakultetsnämnden med att finna hur dessa övergripande aktiviteter ska redovisas och när på året.

I frågan om hur, är det många saker som ska beaktas. Speglar underlaget det fakultetsnämnden vill följa upp? Det måste gå att göra en bedömning utifrån underlaget. Är tidsåtgången för framtagandet av materialet motiverat? Vi måste vara resurseffektiva med skattebetalarnas pengar. Mottagaren måste förstå vad som redovisas. Uppföljningen är också ett sätt för att visa intressenter vad vi gör.

Ola Thomsson
Forskningssekreterare

Rekryteringsärenden som beslutades av fakultetsnämnden

• Adjungering av universitetslektor i grismedicin
  • Annons för rekrytering av professor i husdjursreproduktion
  • Påbörja rekrytering av professor i veterinärmedicinsk patologi
  • Påbörja rekrytering av professor i veterinärmedicinsk immunologi

Datum för nästa års fakultetsnämndssammanträden

• Torsdagen den 27 januari. Kort möte för tillsättningar av vicedekaner med mera,
  • onsdagen och torsdagen den 9–10 februari,
  • onsdagen den 23 mars,
  • onsdagen den 27 april,
  • onsdagen den 15 juni,
  • onsdagen den 14 september,
  • onsdagen den 19 oktober,
  • onsdagen den 14 december.

Kristina Jungnelius, fakultetshandläggare
Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap, SLU
kristina.jungnelius@slu.se, 018-67 16 87