”Vi måste bli mer kaxiga”

Publicerad: 24 september 2020

På fakultetsnämnden den 14 september presenterades VH:s strategi. Den är i stort sett klar och vi är överens om innehållet. Dock skulle den behöva bli lite mera ”kaxig” som en av ledamöterna uttryckte det. Så, vi får försöka att tuffa till oss lite.

Våra ämnesområden är riktigt heta nu och vinden blåser åt vårt håll. Det blev tydligt då bland annat Näringsdepartementet höll sitt sakråd för Farm to fork (F2F) i slutet av augusti. Statssekreteraren betonade då särskilt djurens roll i ett hållbart livsmedelssystem. Han poängterade Sveriges goda läge vad gäller djurhälsa och välfärd liksom låga användning av antibiotika.

Vi väntar nu på att SLU:s strategi först skall klubbas i styrelsen innan vår strategi också kan beslutas. Nu återstår själva verksamhetsplanen och den kommer fakultetsnämnden att arbeta med under oktobermötet.

Margareta Emanuelson
Prodekan

SLU:s styrelse väntas fatta beslut om strategin på möte den 24 september.