Hantering av balanserat kapital inom forskning och forskarutbildning

Publicerad: 24 september 2020

Fakultetsnämnden har beslutat om begränsningar för hur mycket balanserat kapital som institutionerna får ha (d.v.s framförallt oförbrukat statsanslag; oförbrukade bidragsmedel från externa finansiärer ingår inte i detta).

Fakultetsnämnden har beslutat att vid utgången av respektive år överföra till fakulteten centralt det balanserade kapital inom redovisningsområdet forskning och forskarutbildning (Fo/Fu) som i förhållande till omsättningen överstiger följande procentsatser:

• 2020; 9 %
  • 2021; 7 %
  • 2022 och tillsvidare; 5 %
  • Vid beräkningen av kapitalets storlek görs flera undantag.

I beslutet anges också att institutionerna ska planera sin verksamhet så att det fria, balanserade kapitalet (som inte är kopplat till någon arbetsskuld), inte överstiger 5 % av omsättningen inom redovisningsområdet forskning och forskarutbildning.