Europasamarbete om test av veterinärstudenters kunskaper

Publicerad: 24 september 2020

SLU har som medsökande fått en ERASMUS+-ansökan beviljad. Projektet handlar om kontinuerlig testning av kunskap och färdigheter hos veterinärstudenter och är ett samarbetsprojekt mellan veterinärutbildningarna i Sverige och Hannover i Tyskland.

Målet är att minska färdighets- och kompetensklyftor på tre nivåer inom veterinärutbildningarna hos de deltagande skolorna:

1. på studentnivå,
  2. på programnivå, och
  3. mellan de olika deltagande veterinärskolorna.

Långsiktigt hjälper detta till att säkerställa liknande kompetens hos och bedömning av studenterna oavsett vilket lärosäte de utbildas vid. Även EAEVE som organiserar ackreditering av veterinärutbildningar i Europa är knutet till projektet. Projektets budget är 4,3 miljoner – uppstart blir i oktober 2020 för totalt tre år.

Arbetet på SLU kommer ledas av en grupp bestående av programstudierektorer för veterinärprogrammet, vicedekan för grundutbildningen samt annan relevant kompetens, till exempel från EPU. Förhoppningen är att erfarenheter från detta projekt även kommer andra utbildningar på VH tillgodo.

Johanna Penell
Universitetslektor vid institutionen för kliniska vetenskaper

johanna.penell@slu.se, 018-67 34 13