Begravningsplatser - vilohem för döda eller rekreationsplats för levande?

Publicerad: 19 augusti 2020
Begravningsplats

Ska parker och gröna områden förvandlas till ett vilohem för de döda eller ska de sparas och utvecklas till rekreationsplatser för de levande?

I takt med att befolkningen ökar kommer det behövas fler gravplatser i Sverige. I flera städer i Sverige är begravningsplatserna fulla och i det mångreligiösa Sverige vill allt fler kistbegravas vilket skapar ännu mer brist på mark.

Dessa frågor behandlades i "När döden krockar med livet", ett livsåskådningsprogram som sändes i Sveriges Radio P1 i våras.

Carola Wingren, professor vid Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, forskar om begravningsplatser och var en av de som intervjuades i programmet.

Lyssna på programmet "När döden krockar med livet"

"Vad är okej att göra på en kyrkogård?" var ett annat radioprogram som sändes i P1-morgon i början av augusti. Carola Wingren intervjuades även i detta program där man konstaterade att i takt med att städer förtätas får begravningsplatser allt mer fylla en funktion som en vanlig park. Men vilka typer av aktiviteter bör egentligen vara tillåtet att göra på en begravningsplats?

Lyssna på programmet "Vad är okej att göra på en kyrkogård?"

Carola Wingren, professor
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, SLU
carola.wingren@slu.se, 040-41 51 61, 0707-10 41 11