Prefektbrev KV, vecka 17

Publicerad: 27 april 2020

Veckans fredagshälsning från prefekten!

Under veckan är vi många som jobbat med utvärdering av hur undervisningen flyter under pandemin som jag aviserade förra veckan. På måndag förmiddag ska vi presentera läget för fakultetsledningen i form av Rauni och Johanna. Kort kan jag konstatera att våra olika ämnen påverkats olika bland annat beroende på typen av klinisk utbildningssituation, gruppstorlek i undervisningen, möjlighet till digitalisering etc. Jag kan i alla fall konstatera att alla gjort sitt yttersta för att lösa problemen inom respektive ämne. Jag kanske låter som en gammal repig grammofonskiva som hakat upp sig, men stort tack för era ansträngningar!

I torsdags kom nya direktiv kring användning av munskydd i undervisningen på UDS vilket är viktigt att känna till. Nedan finner ni innebörden i punktform:

• Munskydd ska användas i situationer då ett avstånd mellan personer på minst en meter inte kan garanteras. Detta gäller samtliga personer som berörs oavsett anställd, student, djurägare eller annan funktion. Exempelvis hantering av sjuka föl eller andra situationer där många av oss måste stå mycket nära varandra för att kunna arbeta.
  • I första hand så minimerar vi antalet personer, dvs djurägare och/eller studenter kan ombedes att lämna rummet eller ta några steg tillbaka.
  • Säkerställ att ni är så få personer som möjligt i situationer som kräver munskydd, vi måste hushålla med vårt hygienmaterial.
  • Det är inte tillåtet att använda munskydd på UDS när så inte krävs, utan då tillämpas social distansering och noggranna hygienrutiner för att undvika smittspridning av covid-19.

Nu på fredagseftermiddagen kom tre glada och välkomna besked från lärarförslagsnämnden. Josef Dahlberg föreslås anställning som biträdande universitetslektor i juversjukdomar, Johanna Penell föreslås anställning som universitetslektor i djuromvårdnad och Ann Nyman nu kan titulera sig adjungerad universitetslektor i epidemiologi.
Ett stort hurra för er och ett stort lycka till!

Fortfarande gäller att ni ska uppdatera er på SLUs coronasida:  där eventuella nyheter presenteras fortlöpande. Coronainformation kring studenterna i praktisk klinisk träning får ni även fortsatt från studierektorerna.

Kommande vecka är lite kortare då den slutar med röd dag på fredagen (1 maj). På torsdag är det sista april eller om man vill kalla det Valborg, men jag förutsätter att ni liksom jag firar denna Uppsaliensiska högtid i stillhet i år. Digitalborg – på sin höjd.

Under vecka 18 kommer jag att vara på plats måndag, onsdag och delar av torsdagen.

Trevlig helg!
Nils