Prefektbrev KV, vecka 14

Publicerad: 08 april 2020
Vårblomma m bi

Halvtid på vårterminen!

Den värmande vårsolen gjorde entré i början av veckan - en strimma av hopp om en ljusare framtid. I morse vaknade vi dock till en bister, vit vinterdag och förhållandevis få ljuspunkter ur corona-perspektiv. Vad gäller KVs insatser så är jag fortsatt imponerad över hur ni jobbar på! Med den snabba omvärldsutveckling vi ser förändras också gradvis diskussionerna kring undervisning och smittskydd i vår egen verksamhet.
Vår programstudierektor har därför lägligt kallat till möte på tisdag kl 12:00 för en digital lägesavstämning och diskussion kring " Smittskydd i lärsituationer och klinik". (se inbjudan från Lina Lindström).

I onsdags hade Rektor ett kortare Zoom-möte för prefekter, där bland annat arbetssituationen med mycket hemmaarbete diskuterades. Det är viktigt att vi alla tar ansvar för att hålla kontinuerlig kontakt med våra medarbetare så att vi tillsammans bildar ett psykosocialt skyddsnät. Vidare nämndes frågorna som många ställer sig kring vilka ekonomiska konsekvenser krisen kommer att få för universitetet. Det finns inga akuta ekonomiska problem för SLU, men frågan om framtida finansiering av merkostnader är uppe på bordet. Det finns alltså inga svar idag, men det signaleras redan nu från staten att universitetsutbildning kommer att vara en prioriterad arbetsmarknadsåtgärd framöver.

En skrivelse kommer att gå från rektor till MSB med önskan om att personal i djursjukvård och djurvård är samhällsbärande arbetsuppgifter, dvs berättigande till exempelvis förskola vid en mer omfattande nedstängning av samhällets funktioner.

I onsdags hade vi också ett kort möte med KVs ledningsgrupp och noteringarna därifrån finner ni här:

Veckans riktiga höjdpunkt utspelades idag när Lena-Mari Tamminen, med bravur, försvarade sin avhandling och sedemera kan titulera sig veterinärmedicine doktor!
Stort grattis Lena-Mari! Mycket vältajmat med en doktorshatt i epidemiologi, men festen får vi ta lite senare!

Fortfarande gäller att ni ska uppdatera er på SLUs coronasida, där eventuella nyheter presenteras fortlöpande. Coronainformation kring studenterna i praktisk klinisk träning får ni även fortsatt från studierektorerna.

Kommande vecka kommer även den att ha huvudfokus på grundutbildning och vår samverkan med UDS innan vi avrundar med påskhelg.

Under vecka 15 är min plan att vara på plats på SLU måndag, onsdag och torsdag.

Trevlig helg!
Nils