Nytt verktyg för e-möten och distansföreläsning via video

Publicerad: 16 mars 2020
Student deltar i en Zoomföreläsning

SLU har fått ett nytt mötesverktyg, Zoom, som gör det möjligt för dig som lärare att hålla videoföreläsningar online för dina studenter. Zoom är även bra för e-möten och lämpar sig väl för all verksamhet som SLU bedriver där man vill mötas digitalt. 300 deltagare kan delta samtidigt i ett Zoom-möte eller i en Zoomföreläsning.

Hur fungerar Zoom i underviningen?

Med Zoom kan du hålla videoföreläsningar i realtid över internet. Du kan dela ljud, använda webbkamera och visa dina presentationer på skärmen. Du kan också spela in din föreläsning så att studenter som inte är närvarande kan se på den vid ett annat tillfälle.

Med Zoom kan du också skapa Breakout rooms där dina studenter under föreläsningen kan diskutera i smågrupper.

Annan funktionalitet för föreläsningar och e-möten

• Dela enkelt skärm och annotera direkt i presentationen eller jobba med en gemensam whiteboard på skärmen.
  • För gruppövningar och diskussioner i mindre grupper finns det möjlighet att bryta upp mötet och dela in deltagarna i så kallade breakout rooms.
  • Skapa minienkäter som besvaras under mötet och visa resultatet för deltagarna samt skapa en rapport.

Hur får jag tillgång till Zoom?

Alla anställda och studenter på SLU har tillgång till Zoom.

Första gången som du loggar in behöver du installera Zoom-klienten på din dator.

Utrustning

För att kunna delta i Zoom-möten behöver du ha följande:

• Dator, smartphone eller surfplatta
  • Webbkamera
  • Headset (hörlurar och mikrofon)
  • Internetuppkoppling