Prefektbrev KV, vecka 12

Publicerad: 31 mars 2020

Fredagsuppdatering från Prefekten

Veckan har onekligen varit omtumlande för KV, universitetet, landet och världen. Som jag befarade redan förra veckan har nu SLU gått över till distansutbildning, men exakt hur detta kommer att påverka KVs utbildning är ännu inte klart. Närhelst denna information finns så kommer den att skickas ut till er alla och till våra studenter.

Jag har under veckan haft flera möten med KVs ledningsgrupp, studierektorerna och fakultetsledningen för att hantera den stora omställning som är på gång. Högsta prioritet ligger på att anpassa undervisningen till våra nya förutsättningar.

Kom ihåg min stående uppmaning att inte gå till jobbet om ni är sjuka, håll god handhygien, minska alla onödiga kontakter med människor och håll minst en gärna två meters avstånd till andra människor.

Stort tack till alla fantastiska medarbetare som sliter stenhårt just nu – ni har mitt fulla stöd och beundran!

• Jag vill härmed meddela att jag ställer in KV-informationen 25 mars i Audhumbla nästa vecka. Det är viktigt att alla hörsammar ett av de enklaste råden för att bromsa smitta – social distansering. Ni får därför fortsatt nöja er med skriftlig information.
  • Igår var det prefektmöte och en av sakerna som diskuterades var hemarbete. Jag tycker att det är en bra lösning i denna kris men jag vill samtidigt uppmana alla att hålla kontakt med sin närmaste chef. SLU är på väg att ta fram riktlinjer för hemarbete, vilka jag får återkomma till vid senare tillfälle.
  • Från ämnet smådjurskirurgi kan jag meddela att Odd har påbörjat sitt samverkanslektorat i translationell medicin – lycka till, Odd! I och med detta så har vi delat på ämnesansvaret så att Björn Ekesten sköter de administrativa delarna (personalansvar och ekonomi) och Odd fortsätter att ta hand om de operativa uppgifterna (som exempelvis hur undervisningen hanterar omställningen till VP17 etc.).
  • Ett glädjeämne på fredagsmorgonen var beskedet att hela fem forskargrupper från KV beviljats medel från fakulteten att genomföra skrivarveckor! Grattis till Ulf Emanuelson, Madeleine Tråven, Anna Bergh, Odd Höglund och Görel Nyman! På eftermiddagen kom ytterligare en anledning att glädjas, nämligen att Sara Hägglund fick ett av fakultetens utlysta postdoc-bidrag. Grattis Sara och Idisslarmedicin!