Prefektbrev KV, vecka 49

Publicerad: 09 december 2020

Trevlig 2:a advent!

Ännu en vecka när vi kan glädja oss över ett nya forskningsmedel – grattis till Ulf Emanuelson som kammade hem ett anslag från Lantmännen! Vidare kan jag meddela att vi från KV har två starka kandidater till rektors karriärbidrag, nämligen Ingrid Ljungvall och Jonas Wensman! Vi håller tummarna att ni går hela vägen!

Veckan inleddes med gemensam klinisk ledningsgrupp följt av prefektråd där fakultetens studierektorer var inbjudna där vi till stor del diskuterade Covid-19-läget. Vidare diskuterades hur vi ska öka forskningsvolymen samt fakultetens och institutionernas strategiarbeten.

I tisdags var prefekten vid institutionen för medicinska vetenskaper, Uppsala Universitet, och VH-fakultetens forskningssekreterare besökare vid KVs strategiska råd som i sin helhet ägnades åt den ständiga frågan hur vi ska kunna öka den externa forskningsfinansieringen.

I torsdags genomförde vi budgetdialog med fakultetsledningen, vilket blev ett bra möte där vi fick förståelse för våra perspektiv och stöd för vår verksamhet. Veckan avslutades med årets sista möte med tillsammansprojektets ledningsgrupp där vi återigen diskuterade uppdrag, utgångspunkter och målbild för vår gemensamma kliniska verksamhet.

Nästa vecka väntar bland annat digitalt KV-info på tisdag kl 12:15, där vi har undervisningsfrågor, den nya forskarskolan och en kort budgetpresentation på agendan. Vidare blir det avstämning av undervisningsläget med VMF, journalsystemsmöte.

Sist men inte minst disputation för Elin Manell. I och med det nya rektorsbeslut som fattades igår blir det en tillställning för högst 8 närvarande personer, men disputationen kommer naturligtvis gå att följa via webbsändning. Lycka till Elin!

Lönerörelsen börjar närma sig nästa steg då de centrala avtalen nu är klara. Nu vidtar vid SLU lokala diskussioner med ledningen och de fackliga organisationerna. När dessa är klara kommer undertecknad att få mer information (preliminärt 16/12) och processen kan förhoppningsvis komma vidare till lönesamtal 2 (löneförslag) i januari.

Under vecka 50 kommer jag att vara i tjänst alla dagar.

Trevlig helg!

Nils