Coronaläget på SLU

Publicerad: 20 november 2020

Med anledning av den pågående covid-19-pandemin införs från och med den 24 november 2020 restriktioner som ytterligare begränsar sammankomster och övriga aktiviteter i samhället. Vad detta får för konsekvenser för SLU kan du läsa nedan.

Utbildningsorganisationen har överlag gjort ett mycket bra arbete med att skapa så smittsäkra undervisningsformer som möjligt. SLU har också hittills varit förskonade från större klusterutbrott i lärosätets miljöer, vilket förhoppningsvis kan vara ett resultat av att så många bidrar till att hålla restriktionerna. Men de nya betydligt skarpare restriktionerna innebär att vi gemensamt ska bidra till att ytterligare begränsa smittspridningen i samhället.

• För SLU:s utbildning innebär detta, under en förhoppningsvis kort period, en skärpt tillämpning av tidigare beslutade anvisningar avseende covid-19-pandemin.
  • För chefer innebär det att fortsatt uppmuntra medarbetare att arbeta hemifrån om så är möjligt.
  • För studenter innebär skärpningen att mycket kommer att ges digitalt, men att studenter på varje program och kurs måste se vad som gäller exakt för deras aktuella kurs, vissa nyckelmoment eller examination kommer att genomföras på campus med corona-anpassning.

Skärpta tillämpningar

Skärpningarna nedan gäller under en begränsad tidsperiod: från den 24 november till den 23 december. Tidsperioden kan ändras om regeringen kommer med nya besked om restriktioner.

Byggnader

På campus inför vi låsning från tisdag den 24 november. Det innebär att allmänheten inte kommer att ha tillträde till våra lokaler. Studenter och medarbetare som behöver nyttja lokalerna kommer in med passerkort.

Disputationer

Disputationer ska göras tillgängliga digitalt för att tillgodose kravet på öppenhet, och antalet personer på plats ska hållas nere till ett minimum utifrån behov. Eftersom en disputation är offentlig så faller dessa under reglerna om max 8 personer vid allmän sammankomst.

Utbildning

• Undervisning ska genomföras digitalt i största möjliga utsträckning. Undervisning på campus får dock ske då det är nödvändigt och genomförs då i små grupper (runt 10 personer).
  • Tidigare prioriterad campusundervisning i form av  seminarier, övningar och andra moment med hög interaktivitet behöver också omformas till ett digitalt format i största möjliga utsträckning, eller genomföras i små grupper (runt 10 personer)
  • Tentamina ska i allra största utsträckning genomföras digitalt.  För de tentamina som ändå behöver genomföras i sal så kommer antalet platser i salarna att begränsas ytterligare.

Ovan gäller även undervisning för programstudenter i årskurs 1.

Hjälp och stöd

Examinatorer och kursledare (motsvarande) bör samråda med sin institutionsledning (prefekt, institutionsstudierektor/motsvarande) och programstudierektor om möjligheten till ytterligare övergång till digital undervisning.

De som har planerat för en tentamen på campus ska kontakta avdelningen för lärande och digitalisering/enheten för pedagogisk utveckling (epu@slu.se) för hjälp att övergå till digital examination, mer information finns på https://internt.slu.se/ld.

Informera dina medarbetare

All coronarelaterad information publiceras löpande på medarbetarwebben, men det är också viktigt att du som chef kommunicerar detta vidare till alla medarbetare i din verksamhet.