"Vi måste prata om genetisk mångfald" - konferens 18 november

Publicerad: 09 oktober 2020

Den 18 november anordnas konferensen Gendiv 2020 om genetisk mångfald, i samarbete mellan Uppsala universitet och CBM. Anmälan är öppen.

Konferensen "Vi måste prata om genetisk mångfald - Hur, vad, och varför ska den övervakas? (Gendiv2020) var planerad att hållas tidigare i år, men skjöts på framtiden på grund av corona-pandemin.

Nu är ett nytt datum klart: den 18 november. Konferensen genomförs digitalt, men det går även att närvara på plats (begränsat antal platser). Anmälan är nu öppen. OBS: ny anmälan krävs.

Till mer information och anmälan.

Forskare och myndigheter ger sina bilder av kunskapsläget och nuvarande verksamhet och diskuterar vägar framåt för framtida övervakning av genetisk diversitet. Naturvårdsverket presenterar den färska rapporten “Mapping and monitoring genetic diversity in Sweden – suggestion for program to start 2020”. Dagen avslutas med diskussioner i mindre grupper som tillsammans med föredragen kommer att sammanställs i skrift.

Målgrupp: Personal inom organisationer och myndigheter som jobbar med naturvård, biologisk mångfald och miljöövervakning, samt forskare inom dessa och angränsande områden.

Arrangörer: Evolutionsbiologiskt Centrum (EBC), Uppsala universitet och Centrum för biologisk mångfald (CBM), Sveriges lantbruksuniversitet. Dagen stöds av ‘Uppsala University Biodiversity Initiative‘